14 May 2012

.:: KaMi KaWaN je La...~


... بسم الله الرحمن الرحيم ...

Tahukah anda knapa Allah letak hukum COUPLE tu HARAM..?? Awal2 lagi Allah dah berfirman dlm Quran “Laa Taqrabuzzina”..anda faham kn maksudnya..? jgn hampiri Zina…apa maksud Zina yg anda faham..?

Zina tu banyak taw maksudnye..Zina hati, Zina mata, Zina telinga, Zina tgn and mcm2 lg la..

Kawan2 taw Zina hati tu ape..? bila dh kemaruk teringat buah hati siang malam.. then, ajak jumpe..mula la sangkut dgn Zina mata plak…”dari mata jatuh ke hati” la kononnya…then, ape lg mula la nk sentuh2..”ala pegang2 ringan je pun”…bila dah jin yg bergelar Syaitan tu berjaya memujuk & menghasut, pasangan ni mula la terjerumus ke Zina yg lebih Besar…bila dh dapat baby bru nk mnyesal…sronok kn..? snang je nk dapat baby..xpayah blanja tinggi nk urus kenduri, xpayah nk blanja tnggi nk bayar bil hospital…gugur dalam toilet pun bole..yang paling best xpayah nk jumpa face to face ngn family….dalam hutan pn bley jadi…

Nauzubillah…~

So, alasan or ayat yg paling simple slalu kita dgr :



“ala..kami just contact ja..bukannya jumpa...lagi pun dia baik pa...sebab dia la aku banyak berubah...dia selalu kejut aku bangun solat, selalu tegur aku..bla bla bla...mcm2 lagi la...xkan tu pun salah..??”

Memang salah..! nak taw kenapa..??

Yang pertama, kalau anda berubah mesti la kerana ALLAH...! anda percaya ke perubahan anda tu disebabkan dia..?? bukan ke Allah yang pegang hati setiap HambaNya..??
awal2 lagi niat da x betul...nak berubah sebab nak kan perhatian dia..macam tu ke..??

Nabi pernah bersabda,
“siapa yang hijrahnya (berubah) kerana Allah & Rasulallah, Hijrah nya untuk Allah dan RasulNya...
akan tetapi jika siapa yang Hijrah nya kerana Wanita & Dunia, nescaya itu yang akan dia perolehi..”

Kalau dah niat kita nak berubah kerana Allah alhamdulillah...~
Tapi kalau, “aku berubah sebab nk dapat dia la...harap2 dia terima aku”..
Ini ke hijrah yang anda nak...Dunia ja dapat..Akhirat..?? berkat pun xde..Nauzubillah..~

Yang kedua, dalam dunia dah xde ke kaum sejenis yang boleh tegur kita..?
Kenapa perlu cari yang HARAM sedangkan yang HALAL masih ada...??

Belagak mcm kita taw apa akan jadi pada kita nanti kan..?
kalau dah Allah LARANG awal2 lg tu mmg sah la Allah taw kelemahan hamba Dia..kan Dia yg cipta kan kita...~  macam orang yang mencipta sesuatu alat la..sudah tentu orang tu taw apa kelemahan alat yang dicipta..kan..? ^_^



Allah taw makhluk yang bernama Manusia ni mudah terikut NAFSU...kalau Dia taw Manusia ni boleh tahan Nafsu 100%, Dia TAKkan HARAM kan COUPLE...sebab Manusia ni LEMAH la Allah LARANG....ingat tu...~

Lagi satu, ada gak slalu kita dgr camni :
“kalau kita xbkawan n kapel skrg, mcm mna nk taw dia tu sesuai ke x nak buat pasangan hidup..?”

Alahai kawan2...~
Xkan dsebabkan itu je kita nk dekati Zina..??
smua org nak pasangan hidup yg soleh/ah kan..?? so, Kita usaha ubah diri kita jadi Soleh/ah dulu..kan Allah dah janji lelaki baik utk wanita yg baik & sebaliknya...~
lagi pun jodoh Manusia Allah dah lama tentukan...xpayah nak cari..sampai masa, datang la JODOH tu..~  kan...? ^_^

berkenalan lepas kawen kan lebih INDAH...Sweet jew...~ ^_^
baru la bnyak modal nak citer..hehe
rumahtangga yang di bina pun lebih berkat..
kalau Kita sendiri elak untuk berkapel n elak dari Hampiri Zina, InsayAllah, Allah akan beri pasangan hidup yang sama dengan kita...mesti anda nak kan..??
takkan anda nak pasangan hidup yang pernah berkapel, mesej ramai pompuan/laki n bla bla bla...~
for sure la nak yg baik jew...~  kan..? 
so..?? jom Mujahadah Nafs (berusaha melawan Nafsu) & berusaha utk jadi anak yang soleh/ah dulu...btol x..?? hehe

nak lagi..??
yang ni plak..:

"ala, aku kwn je pn dgn dia..borak2 kosong..calling2 tu besa la..kuar jalan2 pn dgn rmai2 kwn pe..bkn nye kmi bdua je.."


Kawan2..anda taw kan PERGAULAN laki & pompuan pun ada batas nya...?
bukan nya Islam larang laki xboleh bergaul dengan pompuan atau sebaliknya...tapi ada BATAS nya..kalau dah gelak besar “HAHAHA” liuk lentok badan xpandai nk cover ape cer..? camtu ke cara JAGA batas??
Pastu plak begayut fon 24 Jam mngalahkan cakap fon dgn mak ayah..gelak sana gelak sini...ape cer..??

Muslimah..!  anda taw ke lelaki di ciptakan dengan SYAHWAT..??? mungkin anda fikir “biasa je kami borak...aku anggap dia kwn je weyh...!” padahal anda x taw yg lelaki ni struggle pertahankan nafsu bila dgr suara anda...tengok plak liuk lentok badan anda..taw x..??

Wanita plak di ciptakan dengan KESERONOKAN pada kaum Adam...ya..!  Wanita adalah FITNAH DUNIA...sedangkan Nabi pernah bersabda, “wanita lebih senang masuk Syurga & lebih senang masuk Neraka...”  mana satu yang anda PILIH...???

Ini la antara sebab2 knapa Allah larang kita KAPEL..!
Ini la antara sebab2 knapa Allah suruh kita jaga BATAS PERGAULAN....!

Astaghfirullah al-azim...jauhkan kami dari FITNAH DUNIA Ya Allah.... T_T



notakaki : Jom sama2 kita Tajdid Niat (perbaharui Niat), Koreksi & Muhasabah Diri..
moga Kita menghadap Nya dengan Husnul Khatimah...insyaAllah...~ ^_^


11 May 2012

aKu UsTaZaH Ke..??

“Awak ambik kos pendidikan Islam...??”

“tak…”

“Habistu??? Aaaa...mesti ambik kos bahasa arab kan…”

“Tak juga, saya kos economics n management sciences la…”

“saya ingatkan ustazah tadi…”

Hmmm... soalan-soalan sebegini selalu diajukan pada mereka yang bertudung labuh… Asal tudung labuh je ingat ustazah, asal pakai tudung labuh je orang ingat pelajar jurusan agama…

Haishhh… ana bukan ustazah, bukan juga anak ustaz.. ana bertudung labuh sebab ana seorang muslimah!!! Iye betul biasanya ustazah yang pakai tudung labuh… Tapi tak salahkan ana memakai tudung labuh...

Sebagaimana firmannya : "Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka. " (An-Nur : 31)

Ada juga yang menyangka bila seseorang itu bertudung labuh, bermakna alimnya seorang wanita. Hakikatnya tak semua yang bertudung labuh sarat dengan ilmu-ilmu ukhrawi.

"Dahtu kenapa bertudung labuh?"

Awak… Islam menyarankan muslimah untuk bertudung labuh kerana penuh dengan hikmah. Ia bukan sekadar menutupi aurat, tetapi juga melindungi diri. Tudung itu sendiri bisa mendidik si pemakainya

“Eh tudung pun boleh jadi cikgu???”

Boleh dikatakan begitu… cuba anta wa anti bayangkan, agak-agak ada ke wanita bertudung labuh pergi berpesta, pegi disco? Ya kalau ada pun cuma segelintir yang tak tahu malu… Bila bertudung labuh akan lebih menjaga akhlak, yela… takkan yang bertudung labuh nak terlompat-lompat, terkinja-kinja tengok konsert, menjerit-jerit macam kena hysteria… kan kalau perangai tak jaga, nanti orang mengata, harap je pakai tudung labuh tapi perangai… Nauzubillah…

Bila jenjalan kat mana-mana jarang lelaki yang berani tegur lebih-lebih, paling tidak pun mereka bagi salam…

“Assalamu’alaikum ustazah… tak jawab dose taw”

Tengok, yang nakal pun tiba-tiba jadi budak baik. Sudah menjadi fitrah, lelaki kan tertarik pada wanita, dengan susuk tubuhnya yang menggoda, jalan lenggang-lenggok, apatah lagi yang lemah imannya. Kadang-kadang lelaki tertarik mendekati wanita bertudung labuh kerana keindahan akhlaknya. Jadi mereka rasakan mereka perlu berubah tetapi dalam masa yang sama mereka ingin mendampingi wanita yang bertudung labuh yang mungkin boleh membantu mereka dengan ilmu yang wanita itu ada.

“Awak… saya nak berubah jadi budak baik, boleh tak awak awak bimbing saya?”

“Kenapa saya”

“Sebab saya tengok awak alim je”

“Kenapa??? Sebab saya pakai tudung labuh???"

Awak lelaki kalau benar-benar mahu berubah, awak seharusnya cari yang sama jantina dengan awak. Kerana itu lebih terjaga dan jauh dari fitnah. Ramai lagi lelaki yang jauh lebih alim dari saya…

Iye walaupun saya bertudung labuh, tapi belum tentu ilmu setinggi langit. Bukan saya kedekut ilmu, sombong. Setakat ilmu yang ada bolehla kita share kerana ilmu itu bila saya beri ia makin bertambah. Saya juga masih berusaha mencari sebanyak ilmu yang mungkin. Kerana hanya dengan ilmu mampu mengubah seseorang membawa keluar dari kotak kejahilan. Kerana ilmu itu cahaya, penunjuk jalan. Apatah lagi ilmu yang diamalkan, pasti terpancar nur dari dalam hati. Saya juga perlu dibimbing dan tudung labuh ini bukanlah suatu lambang ketinggian ilmu seseorang. Cuma saya cuba jadi yang terbaik, apa yang saya mampu lakukan, saya kan cuba sedaya upaya mengamalkannya kerana indahnya hidup bersyariat.

Dan tak bermakna yang tudung singkat itu sedikit ilmunya, cuma mungkin masih belum tergerak hatinya untuk berubah kepada yang lebih baik, sama-sama kita doakan..insyaAllah. sekian..................... ;D

*Semoga Allah memberikan kita keimanan yang teguh dalam menjalani hidup yang penuh dengan cabaran di akhir zaman ini. Iman ada naik dan turunnya. Dan itulah yang kita risaukan, apa yang terjadi pada kita saat iman kita lemah.. Nau'zubillah...

*Teruskan berdoa kepada pencipta kita yang satu, ALLAH SWT... Sesungguhnya doa itu senjata Mukmin