16 December 2009

::DIALOGUE BETWEEN A MOTHER AND HER CHILD IN HER WOMB…::

Mom : Assalamualaikum my dear. How are you today?

Baby : Waalaikumussalam my dear mom. I'm feeling good today mom. Butthere are something growing out from my body!!! (his arms & legs)what are these mom? I don't like it. It keeps getting in my way. I can't move as freely as I used to be before!

Mom : Owh that are your hands and your legs my darling. Alhamdulillah, you are growing as you should.

Baby : Can you make it go away mom? I don't need these hands and legs. They are of no use to me now.

Mom : You must not say that! Be grateful dear. You will need them when you are born. You will need it to walk on this earth. To be Allah's servant. You will be in such a great loss if you don't have them in the future.

End of conversation...The baby doesn't know the difficulties that he is going to face on the earth if he doesn't have any hands or legs. Because he never used it in the womb. For him, his world is his mom's womb.Can you see how similar we are and the baby?
We have never ever encounter the life after death. We only know the world as the earth that we are living now. Just like an innocence baby.
Our amal ma'ruf as our arms and legs in akhirah. We can live without them in this world right? But what about in akhirah? Can we leave without them? And we have been given so many reminders and guidances from Allah through His messenger and The Book, Quran. Who else can we trust if not our GOD, Allah? Think bout it ^_^

two angels assigned to record our deeds,
whilst some take care of our needs
like bringing us sunshine and also the rain
like protecting us from harm and also from pain
there is another creation-it is called man
they lived on earth for very short span
after time expired they shall return
and through their deeds paradise are earned
on the last day souls will be raised
and we will face ALLAH-the most praised
standing before ALLAH,what face we will show?
When the truth of our actions will freely flow…..

..(Sesungguhnya Janji Allah itu benar,Mati itu benar,Syurga-neraka itu benar..Dan..Azab Kubur itu jga benar..)

salamunalaik...
ana da ksah yg nk dikongsi kan... sy forward blk dr email..
baca dan hayati......

Saya pegang nisan dikubur arwah abang Hamid yang baru saja kami kebumikan sebentar tadi. Fikiran saya berputar ligat."Aii.. menung nampak? Kenapa?" tanya Bakar, kawan baik saya yang turut sama menjadi penggali kubur di Bakri, Muar, Johor.[Kubur] "Tak ada apa-apa. Saja tengok kain ni, dah kotor sikit kena tanah," saya berdalih, cuba menyembunyikan perkara yang berasak-asak datang ke kepala."Mari pergi kat pondok... mandur nak jumpa. Dia nak cakap fasal kerja, gaji, overtime. Pak Dolah, kawan-kawan lain dah pergi dah," tambah Bakar sambil memikul cangkul dan botol airnya."Pergilah dulu, nanti aku datang," balas saya lantas duduk termenung.


Sepeninggalan Bakar, saya duduk di pinggir kubur Abang Hamid. Saya termenung. Ada satu perkara yang sedang menyucuk-nyucuk fikiran saya. Sebenarnya sudah lama ia bermain-main di benak tapi sekarang ini makin mendesak.Orang ramai sudah balik, Munkar dan Nakir sudah datangkah menyoal Abang Hamid, hati saya bertanya. Kata orang, selepas tujuh langkah kita tinggalkan pusara, maka akan datanglah dua malaikat itu untuk menyoal simati. Kalau bagus amalannya semasa hidup, berbahagialah. Tapi kalau bergelumang dengan kemungkaran, bersiap sedialah...


Saya teringat cerita kononnya ada orang yang menekap telinga ke kubur dan dengar bunyi dentuman tapak kaki di dalam. Konon cerita, lepas itu terdengar pula bunyi hentaman dan si mati menjerit-jerit.Eee... seramnya. Macam mana agak-nya rupa Munkar dan Nakir. Besarkah badannya, garangkah rupanya atau berjubah dan maniskah wajahnya? Kalau dibelasahnya kita, tentu sakitnya tak terperi. Kalau lipan, jengking datang habislah kita disepit. Nak lari tak boleh, nak mengadu tak boleh, kita seoranglah menanggung sakit pedih. Astaghfirullahal azim...Saya masih lagi duduk melangut di pinggir kubur Abang Hamid.


Jiwa muda saya makin menggaru-garu. Kian lama saya termenung kian ia mengganas dan mengacau fikiran.Pergi... pergi sekarang! Johar, masa inilah kalau nak cuba. Kawan-kawan dah tak ada, cepat, ia berbisik di telinga saya.Jari-jemari saya bergerak-gerak. Lutut dah mula menggeletar manakala kepala rasa berpusing. Saya beristighfar beberapa kali mententeramkan jiwa yang bergelora, namun bisikan itu makin kuat berkumandang di telinga.Cepat, cepat, cepat! Inilah masanya. Johar, apa engkau tunggu lagi?' Kan engkau nak tau sangat, jangan tercegat lagi. Kau takut? Allah, bukannya kena tangkap, bukannya boleh mati...Jadi bisu? Sakit, lepas tu mereng sampai mati? Jangan pedulilah, tu cerita orang saja. Entah ya entah tidak. Engkau orang muda, kuat semangat, apa nak takut. Cepat Johar, cepat, cepaaaaat!Dimulai lafaz bismillah dan selawat kepada Nabi, saya terus bangun dan terjun ke dalam kubur di sebelah pusara Abang Hamid. Ia baru saja digali sebab di sini, kami biasanya sudah gali lebih kurang 10 kubur sebagai persediaan..


Maklumlah, Bakri ni kawasan besar, kalau ada banyak kematian sekali gus, taklah timbul masalah.Di dalam lahad saya berbaring dan meratib, lailahaillallah,lailahaillallah, lailahaillallah...Saya pejamkan mata, menggigil tengok dinding lahad di depan mata. Bau tanah dan sempitnya ruang di dalam lahad itu menyebabkan saya betul-betul gemuruh.Munkar, Nakir, ular, jengking, api tinggi menggulung, nanah, darah dan segala seksaan yang pernah didengar daripada guru-guru agama terbayang di depan mata.


Saya juga teringat pada alunan suara seorang wanita membaca al-Quran dari salah sebuah kubur di sini yang saya dengar beberapa bulan lalu. Jeritan, tangisan dan raungan dari kubur-kubur lain yang didengar pada malam-malam selepas itu juga pantas menyerbu fikiran.[Kubur] Suara-suara aneh dari kubur itulah yang sebenarnya menggaru-garu jiwa saya untuk menyaksikan sendiri keadaan di alam barzakh. Bunyinya memang gila, mana boleh manusia hidup menycberangi ke alam barzakh, tapi saya ingin juga merasainya.



Lailahaillallah..Lailahaillallah..Lailahaillallah..Saya terus meratib dan meratib hinggalah tiba-tiba dunia menjadi kelam dan sedetik kemudian bergema satu bunyi yang amat menakutkan.

GGRUUMMM... PPPRRAAAPPP!!

Tanah di kubur Abang Hamid tiba-tiba bergerak. Setelah itu satu lagi sisi tanah kuburnya berganjak diiringi bunyi yang amat menggerunkan."Ya Allaaaaahhh... apa yang berlaku ini?" saya menggeletar kerana bunyi itu datang dari dua arah dan saling rapat merapati. Air mata seperti hendak mengalir.

GGGRRRRUUUMMM...

Tanah di kubur Abang Hamid bergerak lagi saling himpit menghimpit. Saya menggigil mendengar bunyi itu yang dentumannya lebih dahsyat daripada tanah runtuh. Saya cuba menekup telinga kerana tidak tertahan dengan bunyi yang bingit itu, tapi tangan saya tiba-tiba kaku.Ingin saja saya melompat dari kubur, pun demikian kaki bagai dipaku ke tanah, tak dapat bergerak akibat terlalu terkejut.

ARGGHKKK... ERRRKKKKKKK! ! !

Terdengar pula suara seorang lelaki mengerang. Suaranya laksana dia sedang menahan kesakitan yang amat sangat tapi seperti tersekat di kerongkong. Nafas saya sudah tidak tentu arah, takut yang amat sangat.AARRKKK....

UUURRRKKGGH!!!

Saya menggigil apabila dia mengerang-ngerang lagi. Perasaan simpati tak dapat dibendung. Ingin rasanya saya menarik lelaki itu keluar daripada terus dihimpit, tapi di sebelah saya cuma lapisan tanah yang tidak mampu ditembusi.Saya masih lagi terbaring dengan nafas turun naik apabila tiba-tiba...

PPPR-RRAAPPPPP!!!...

bunyi papan patah berderai.

PRRAAKK... TTAAPP... PRRAAPP!

Kepingan demi kepingan papan tersebut patah hingga hancur berkecai lalu disudahi dengan suara lelaki tersebut mengeruh. Serentak itu, kedengaran pula tulang-temulang patah!Air mata saya meleleh. Di ketika ini hati saya berkata, mungkin inilah yang Nabi maksudkan bahawa tanah dan dinding kubur akan menghimpit tubuh orang-orang yang mengkufuri Allah hingga berselisih tulang selangkanya. Aduh, tidak terbayang peri sakitnya lelaki yang sedang mengerang itu. Jantung saya bagai hendak tercabut dan darah terasa kering apabila mendengar dia mengerang-ngerang dan tulang-temulangnya patah berderap-derap.

Di saat saya terbungkam dengan apa yang berlaku, tiba-tiba satu deruan angin yang maha dahsyat datang menerpa. Desingannya menyakitkan telinga.Seiring dengan ribut taufan itu juga, hadir sesuatu berwarna hitam seperti asap, makin lama makin membesar lalu membentuk lembaga hitam yang teramat besar. Di tangannya tergenggam sebatang besi yang sedang membara, merah menyala.Tiba-tiba lembaga itu menghayun besi tersebut. Pantas saya menepis, namun sebaik besi itu menyentuh lengan, saya menjerit kesakitan. Aduh, panasnya menyebabkan kulit tangan saya ini bagai tersiat dan dagingnya masak.

"ARGGGHHHH"

Jangan pukul aku lagiiiii!!!", saya meraung apabila lembaga itu memukul kaki saya.Saya cuba mengelak, tapi pukulan itu tetap singgah ke sasaran. Bagai hendak tercabut anak tekak saya menjerit kerana kehangatan besi itu membakar daging paha saya.[Kubur] "Arrgghhh... sakit, sakiiittt!!", saya meraung-raung, tapi lembaga hitam besar hingga sayup mata memandang itu terus menghayunkan besi panasnya ke kepala, kaki, tangan, badan dan perut saya.Dalam pada itu, tanah di kubur sebelah terus-terusan bergerak himpit menghimpit. Bumi tempat saya berpijak bergegar hebat laksana dilanda gempa.Suara lelaki mengerang dan tulang-temulangnya patah berderap bagai dahan sekah, tetap kedengaran.

Dalam hati saya meraung, matilah aku kejap lagi, patahlah tulang aku, renyuklah badan aku dibelasah dengan besi panas.Saya menjerit, menepis, mengelak hinggalah tiba-tiba saya terasa sesuatu yang amat sejuk menyimbah ke tubuh saya. Serentak itu lembaga hitam hilang entah ke mana dan bunyi bumi bergegar serta lelaki mengerang lenyap serta-merta. Suasana terasa hening."Johar... Johar!!", sayup-sayup nama saya dipanggil.Dengan susah payah, saya membuka mata. Tapi saya tidak larat, badan terlalu letih. Wajah seseorang berbalam-balam di mata."Johar... bangun, bangun!", nama saya dipanggil lagi, badan digoncang-goncang.

Saya buka mata sedikit. Ooo... rupa-rupanya Bakar. Bersama-sama Pak Dollah, mereka mengangkat saya keluar dari kubur.Selepas diberi air, badan dikipas, barulah saya segar semula. Bakar beritahu, selepas menunggu lama di pondok, dia dan Pak Dollah serta mandur mencari saya untuk membayar wang kerja lebih masa. Lama mencari, akhirnya dia jumpa saya di dalam kubur sedang bersilat seorang diri."Engkau menepis sana , mengelak sini. Habis tanah kubur tu engkau tumbuk. Aku ambil air. Aku simbahlah", kata Bakar sambil menunjukkan baldi yang digunakannya lalu disambut gelak tawa kawan-kawan.Saya hanya tersenyum tawar.


Tak terdaya saya hendak ceritakan apa yang telah berlaku sebentar tadi, bimbang mereka tidak percaya.Selepas kejadian itu saya terlantar selama beberapa bulan akibat badan penuh dengan lebam-lebam. Mungkin lebam akibat menumbuk dan menendang tanah, mungkin juga akibat pukulan besi panas itu. Saya juga dibawa berjumpa bomoh untuk memulihkan semangat.Keluarga dan kawan-kawan menggeleng kepala dengar cerita saya. Mereka berebut-rebut menyuruh saya menceritakan pengalaman menakutkan itu. Ada yang insaf, ada juga yang mengatakan semua itu karut, mainan syaitan, mimpi dan igauan semata-mata.Lantaklah apa kata mereka, tapi saya puas hati.

Akhirnya saya telah saksikan sendiri seksaan di dalam kubur. Sama ada apa yang dilihat itu adalah keadaan yang sebenarnya berlaku di alam barzakh atau hanya mimpi semata-mata akibat terlelap semasa meratib, itu saya tidak kisah.Yang penting keinginan untuk menjengah alam itu telah tertunai.Peristiwa pada pertengahan 1970-an itu telah memberi keinsafan yang benar-benar mendalam di hati saya.

Sesungguhnya janji ALLAH itu benar...MATI itu benar...SYURGA - NERAKA itu benar....dan..Azab kubur ...itu juga benarrrr.....Semoga ALLAH terima segala amalan kita dan mengampuni dosa-dosa kita....AMIN YA RABBAL A'LAMIN..

Renung Dan Fikir2kan lah..

09 November 2009

LaWaK..???

Kalau anda pikir anda masih islam bacalah...kalau tidak......Allah saja yang tahu...
Message: Tolonglah ambil masa 2 minit untuk membaca ini....kalau lebih dua minit tu bukan membaca la tu..tapi mengeja.. ;-)

Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih...

Bayangkan benda ini berlaku pada anda.....
Suatu hari pada masa Sembahyang jumaat yang di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah...tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi seluruh tubuhnyer dgn pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji mata and membawa mesin gun... lalu salah seorang lelaki tu bertempik
"Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu"
Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri.... daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing-masing termasuk Pak Iman tu...
Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata: "Ok Pak Iman, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak Iman mulakan sembahyang Jumaat"....
Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah....
Macammana.. adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas selain terhibur? anda fikirlahlah..."
Lawak kan , dari 1,000 org yg mengaku dia Islam hanya 20 yg betul-betul beriman... "
Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya... kedua lelaki hanya membawa mesin-gun.. dia tak kata pun nak bunuh.. tapi generasi skrang.. amat lemah..baru kena ugut terus lari lintang pukang.. lupa yg dia tak sembahyang jumaat lagi..."
Lawak, ada juga yang agamanya Cuma seminggu sahaja..tu pun bila time sembahyang jumaat.. tunjuk muka kat org kampung.. ada tu lagi dashyat setahun 2 kali aje.. bile time sembahyang raya...
Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip dan apa yang di tulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatit dalam al Quran"Lawak kan , berapa ramai yg percaya dunia hanya sementara, akhirat adalah tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba mengejar dunia .
Lawak, kita boleh bersembang dgn boyfriend atau girlfriend berejam-rejam tapi nak berdoa kepada ALLAh alahai.. tak cukup masa..
Dan lebih lawak lagi, bila kita boleh post banyak thread atau email yang berunsur lawak jenaka dan lucah kesemua tempat tapi merasa berat nak berkongsi dan nak hantar artikel2 yang berunsur agama.
Lawak kan ??? Kenapa gelak tu kan realiti.. tapi yg paling lawak sekali.. berapa orang yang lepas baca benda ni akan sampaikan kat orang lain... berapa orang yang akan buka email ni untuk
luangkan masa membaca? berapa banyak????
wallahuaallam

~..baCe nie..~

mesej yg ana dapat...ana foward blk..

Hal ini berlaku di KL baru2 ni.. Saya dapat tahu dari kakak ipar saya cara baru orang
memperdaya perempuan untuk dirogol. Kawan dia sendiri yang telah menjadi mangsa. Kawan
dia keluar ofis agak lewat iaitu agak2 dekat malam juga. Dia terserempak dengan seorang
kanak2 menangis di tepi jalan. Kerana kesian, dia hampiri dan bertanya budak tu kenapa dia
sorang2 petang2 begini. Budak tu kata yang dia dah sesat dan minta dihantar balik ke
rumahnya. Budak tu kemudiannya menunjukkannya sekeping kertas yang tertulis alamat
rumahnya. Perempuan ni kira berhati mulia, tanpa mengesyaki apa2 terus bawa budak tu ke
alamat berkenaan. Setibanya di rumah itu, dia pun menekan loceng pintu.. Sejurus kemudian dia
pengsan lantaran loceng berkenaan disambungkan dengan wayar berkuasa tinggi.


> > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > Hari
berikutnya apabila dia tersedar, dia berada di sebuah rumah kosong di kawasan berbukit, dalam
keadaan telanjang. Kondom ada di merata2 dengan air mani berhamburan. Tak kurang 20
kondom semuanya. Dia langsung tak mengenali penyerangnya. Begitulah jenayah akhir2 ini
mensasarkan mangsanya. Jika terserempak dengan keadaan sebegini, jangan sesekali turuti
kemahuan kanak2 itu, sebaliknya hantar je dia ke balai polis yang berdekatan.


> > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > > P/S:
Hantarlah kepada rakan2 anda yang wanita supaya mereka berhati2 & hantar pada rakan2 anda
yang lelaki supaya mereka boleh memperingatkan adek2, kakak2 & ibu mereka. Selamatkan
mereka dari menjadi mangsa syaitan yang bertopengkan manusia. Jangan biar naluri
keperihatinan mereka mendatangkan bahaya pada mereka sendiri.

~..LaMa MeNgHiLanG..~

assalamualaikum dan salam sejahtera...:)
usang gler blog nie...lma ana tak msuk kan n3 yg baru...
hurm...pe plak kali nie ye...nk cte psal raya aidilfitri pun dah basi agak nya..hehe
mau tak nye, dah nk raya aji dah...
gambar je la yg dpt ana tnjukkan...






taklimat dr abg sulong...hehe..bncang nk pi umh spa dlu..




meh2..! bratur amik duit raya..:)

alamak...! gergasi kat bukit...!!

gmbar bukit n gua kat umah m.cik...

huhu...msa raya gak la, tok ana sakit...

doakan tok ana cpat smbuh ya...amin..




orang baru di hari raya...wee..~



lastly, kluarga besar hj. Maktar

hurm..rsa2 nya tue ja la yg dpt ana kongsikan...klu nk di ikutkan bnyak lg..tp nt blog nie jd koleksi gmbar plak..hehe..skurang2 nya ada gak n3 kli nie..k, wassalam:)


18 September 2009

~ maLaM peRtaMa ~

Sejenak kita renungkan peristiwa di malam pertama... Bukan malam penuh nikmat duniawi... Bukan malam pertama di peraduan Adam Dan Hawa. Tetapi malam pertama kita di alam kubur...

Saat yang menyaksikan isak tangis sanak saudara. Hari itu... mempelai sangat dimanjakan. Mandipun... harus dimandikan. Diangkat harus perlahan penuh hati2 penuh sayang...

Seluruh badan kita terbuka.. Tak ada sehelai benang pun menutupinya. Tak ada sedikitpun rasa malu...

Seluruh badan digosok dan dibersihkan. Kotoran dari lubang hidung dan anus dikeluarkan. Bahkan lubang-lubang itupun ditutupi kapas putih... Itulah sosok kita... Itulah jasad kita waktu itu.

Setelah dimandikan, kitapun dipakaikan gaun / jubah cantik berwarna putih. Pakaian itu... jarang orang memakainya.. Karena sangat terkenal bernama "Kafan". Wangian ditaburkan kebaju kita.. Bahagian kepala.., badan.., dan kaki diikat. Tataplah... tataplah.. itulah sosok pengantin di malam pertama...

Keranda pelaminan langsung disiapkan. Pengantin bersanding sendirian... diarak keliling kampung diiringi tetangga menuju istana keabadian sebagai simbol asal usul kita dengan langkah longlai seluruh keluarga teman dan saudara...

Serta rasa haru para handai taulan. Gamelan syahdu bersyairkan adzan dan kalimah Dzikir. Akad nikahnya bacaan talkin.. Berwalikan liang lahat..Saksi-saksinya nisan-nisan. yang telah tiba duluan... Mas kahwinnya? Amal...

Siraman air mawar.. renjisan akhir penuh syahdu dan kesedihan... tibalah masa pengantin menunggu dan ditinggal sendirian berbekal amal dalam kehidupan... Melalui malam pertama yang indah atau meresahkan..

Ditemani rayap-rayap dan cacing tanahdi kamar yang juga bertilamkan tanah.. Gelap... Sepi... Sunyi... ngeri... Dan ketika 7 langkah terakhir telah pergi... Datanglah Sang Malaikat...

Kita tak tahu apakah pengantin akan memperoleh Nikmat... Ataukah akan memperoleh Siksa... Kita tak tahu... Dan tak seorangpun yang tahu...

12 September 2009

# peRaNcaNgaN #

...assalamualaikum...
usang jer tgk blog nie..tuan umah pown rsa boring apatah lagi shabat2 kan..hm..buat masa skrag nie ana xtaw nak publish apa..bnyak presantation n assignment yang kena buat...mid term lagi...
skarg kat kampung..baru balik semalam, smpai kul 4.30 pagi tadi...nak raya pown xmacam raya coz paz cuti nie exam plak..
14 hb nie ingat nak pi alor setar..wat iftar kecil-kecilan ngan sahabat2 yg nak berangkat ke Mesir...
24hb plak ada ijtima' hari raya student2 MMAS n malam tue gak sahabat2 ana nk berangkat ke Mesir...ana ingat nak pi n antar diorang kat airport..smua tue masih dalam perancangan..harap2 menjadi...

12 August 2009

...musytaq lillah...

salamun alaik...

kerinduan kepada sahabat2 mmbuatkan ana mnulis n3 nie...sahabat sperjuangan yg dulu nya bersama kini akan mlanjutkan plajaran ke bumi anbiya'...i'allah ana akan sentiasa doakan kalian smua...especially untuk miss gaza n pu3balqis...bila ana baca blog kalian, ana merasakan knangan bersama kalian baru saja berlalu..ana rasa macam kita baru saja berjumpa..sesungguhnya ana rindukan kalian smua...

walaupun keinginan ana untuk sama2 mnuntut dibumi anbiya' tak kesampaian, tapi tue smua ada hikmah nya...ana didik diri ana untuk redha dengan ketentuan..IIUM nie pown apa kurang nya...apa yang Allah tentukan untuk kita sudah tentu terbaik untuk kita...ana harap walau di mana pown kita brada, silaturrahim antara kita takkan putus...

buat sahabat2 yg lain, teruskan mujahadah sama ada dalam pelajaran mahupun dalam mencari redha Allah...apalagi untuk mencari cinta Allah..allah suka hambanya yg sentiasa berdoa dan meminta...

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Ya Allah, kau slamatkan perjalanan hidupku dan sahabat2 ku yang akan ke bumi anbiya' mahupun di Malaysia...berikan lah mereka kejayaan dalam mencari Redha Mu, berikan lah mereka kejayaan dalam mengaut segala ilmu Mu yang ada..Ya Rahman, kau lembut kan lah hati-hati ini supaya menerima segala tarbiyah yg ada...dekat kan lah hati-hati ini dengan cinta Mu, permudahkanlah mujahadah kami dalam mncari cinta Mu...tenangkan lah hati ku ini ya Allah, jadikan lah rindu dihati ku ini semata-mata kerana mu...Amin amin ya Rabbal alamin...

11 August 2009

Temuduga: Calon Jenazah

SEMUA AKAN DIKEHENDAKI HADIR TANPA SEBARANG PENGECUALIAN KEKOSONGAN
JAWATAN:
A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.
EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A):
1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.
TARIKH TEMUDUGA:
Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.
LOKASI TEMUDUGA :
Di dalam kubur (alam barzakh).
KELAYAKAN:
Anda tidak perlu bawa siji-sijil,termasuk sijil saham termasuk saham Internet. Anda tidak perlu bawa pingat , Mercedes mata belalang atau kad kredit. Anda tidak perlu bawa wang atau harta serta emas yang anda kumpul. Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi.
Sila bawa dokumen asal iaitu : iman dan Amal serta sedekah jariah sebagai sokongan.
PANEL/PENEMUDUGA:
Mungkar dan Nakir.
ENAM SOALAN BOCOR:
1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?
CARA MEMOHON:
Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu. Ia diberi nama Izrail.
TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI:
Hadis Hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini: Sabda Rasulullah S.A.W:
"Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam kuburnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara (terompah kasut) orang-orang yang menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup di dunia akan diletakkan di kepalanya, puasanya diletakkan disebelah kanannya, zakatnya diletakkan di sebelah kirinya dan amalan kebajikan daripada sedekahjariah, silaturrahim, perkara kebajikan dan ihsan diletakkan dihujung dua kakinya.
Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala, maka solat itu berkata kepada malaikat : dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan, maka puasa berkata kepadanya : dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah kesebelah kiri, maka zakat berkata kepadanya : dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian di datangi dari arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal-kebajikan : di bahagianku tidak ada jalan masuk.
Maka malaikat berkata kepadanya : Duduklah kamu. Kepadanya (mayat) memperlihatkan matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu : Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya? Maka berkata mayat itu: Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang.
Maka berkata malaikat : Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat tetapi jawab dahulu apa yang kami tanya ini. Apakah pandangan kamu tentang seorang laki -laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepada nya? Maka berkata mayat itu: Laki-laki itu ialah! Nabi Muhammad S.A.W dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad saw itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala.
Maka malaikat berkata kepada mayat itu : Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan semula diakhirat insya'Allah. Kemudian dibuka baginya satu pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu dan itulah janji Allah bagi kamu dan kamu akan berada di dalamnya. Maka bertambahlah gembira mayat itu. Kemudian dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari cahaya baginya".

20 July 2009

Ikhwanul Muslimin dan Tribulasi

واذيمكربك الذين كفروا ليثبتوك او يقتلوك او يخرجوك ويمكرون ويمكرالله والله خير الماكرين -الانفال ٣٠-
dan ingatlah (Wahai Muhammad), ketika orang-orang kafir musyrik (Makkah) menjalankan tipu daya terhadapmu untuk menahanmu, atau membunuhmu, atau mengusirmu. mereka menjalankan tipu daya dan Allah menggagalkan tipu daya (mereka), kerana Allah sebaik-baik Yang menggagalkan tipu daya. 30


Berikut adalah sebahagian daftar syuhada’ Ikhwan Muslimin hasil pengkhianatan dan jenayah golongan Nasionalis Sekular Mesir.
1) As-Syahid Hasan Al-Banna (Mursyidul Am pertama)
- lahir 14 Okt 1906 dan ditembak oleh pembunuh upahan regim Mesir tanggal 12 Feb 1949.
2) As-Syahid Abdul Qadir Audah
- lahir pada tahun 1906 dan dihukum gantung tanggal 07 Dis 1954.
3) As-Syahid Muhammad Farghali
- lahir pada tahun 1906 dan dihukum gantung tanggal 07 Dis 1954.
4) As-Syahid Yusuf Thala’at
- lahir pada bulan Ogos 1914 dan dihukum gantung tanggal 07 Dis 1954.
5) As-Syahid Mahmud Abdul Latif, Handawy Duweir dan Ibrahim At-Tayyib juga dihukum gantung pada 07 Dis 1954.
6) As-Syahid Syed Quthb
- lahir tanggal 09 Okt 1906, dipenjara selama 9 tahun ( 1955-1964 ), dibebaskan, kemudian tidak sampai setahun dipenjarakan lagi dan dihukum gantung tanggal 29 Ogos 1966.
- turut dipenjarakan pada kali ke-2 (1964) adalah adik-adiknya, Muhammad Quthb, Aminah Quthb, Hamidah Quthb dan ribuan anggota Ikhwan Muslimin yang lain.
7) As-Syahid Abdul Fatah Ismail
- dihukum gantung tanggal 29 Ogos 1966.
8) As-Syahid Muhammad Yusuf Hawwash
- dihukum gantung tanggal 29 Ogos 1966.
9) As-Syahid Muhammad Kamaludin As-Sananiri : suami kepada Aminah Quthb (adik Syed Quthb).
- lahir tanggal 11 Mac 1918 dan menghembuskan nafas terakhir setelah diseksa teruk dalam penjara Mesir tanggal 08 Nov 1981.
10) Ustazah Zainab Al-Ghazali Al-Jubaili
- lahir tanggal 02 Jan 1917 dan dipenjarakan pada umur 44 tahun (1965) dan meninggal dunia tanggal 08 Ogos 2005. ( baca: Hari-Hari Dalam Hidupku-Zainab Al-Ghazali, terbitan Pustaka Salam, Malaysia).
11) Hasan Hudhaibi (Mursyidul Am ke-2: 1949 - 1973), Umar Tilmisani (Mursyidul Am ke-3, Muhammad Hamid Abu Nasr (Mursyidul Am ke-4), Sheikh Mustafa Masyhur (Mursyidul Am ke-5) dan sekarang Ust Mehdi ‘Akef. Semua mereka ini pernah merengkok dipenjara Mesir bahkan ada yg dibunuh.
Oleh sebab itu, sesiapa yang terpilih menjadi Mursyidul Am Ikhwan, pasti mereka orang yang sudah siap mati bila-bila masa sahaja dan dimana sahaja kerana sejarah Ikhwan, tokoh-tokoh utamanya mati dibunuh.Sehingga hari ini, ribuan anggota Ikhwan masih mendekam didalam penjara Mesir dibawah regim Husni Mubarak. Perjuangan Ikhwan sering difitnah sebagai gerakan untuk menggulingkan kerajaan. Bahkan sampai saat ini, ada yang mengaggap pimpinan dan anggota Ikhwan sebagai golongan Bughah (penderhaka kerajaan Islam) atau khawarij. Mudah-mudahan Allah memberi rahmat kepada para syuhada’ ini dan menerima perjuangan mereka. Allahu Akbar !!!
Sumber rujukan:Mozaik Syuhada’ Ikhwanul Muslimin: Prof.Dr.Yusuf Al-Wa’iy, terbitan Fitrah Rabbani, Bandung.

* msuk kelas vs merayau *

hari2 yang dilalui dengan tenang dan sabar....

erm, apa tue??
ada ja benda yang ana nak luahkan melalui blog nie...
hari2 yang ana lalui di kampus nie mmg best..tp ada juga yang membosankan..dah la kuliah x boleh masuk lagi..kelas bahasa dah start..tp yang ana geram sgt nie kelas bahasa inggeris ntah bila la nak start...
hari2 ana dok tggu dalam klas..tp sorg lecturer pown xmasuk...apa kes nie..

tapi nk wat cmna, xdak klas pown ana terpaksa mnyibukkan diri...hehehe
nak taw ke mana??
shopping.......
haha..kat sini ada hp fair, pc fair, book fair, bazar smpena mnyambut ramadhan...
erm, ana pown mngmbil ksmpatan jalan2 cuci mata la..hehe
tgk baju, buku2...tp bnda yg paling minat skali nk beli laptop..huhu
terpaksa la mlawan nfsu...
hmm...xde rezki lg...
insyaallah nnt ada rezki, ana akan jd org first beli laptop...hahahaha....

ish, asyik gelak je, kluar ilmu...hihi
k la sahabat2...xde pe dah kot stakat nie...
ksimpulan nya boring sangt..paling xtaw nak wat pa dok mrayau ja la...
hmm..
k, ma'assalamah....:)

12 July 2009

# mUnCuL kEmBaLi #

assalamualaikum...

erm, lamanya xbersua......rndu sgt kat blog...
mmg slama nie dok pantau juga blog nie, tapi xbkesempatan nk update...:)

for ur information, skrg nie alhmdulillah ana dh brpijak di bumi yg nyata...hehe
now, ana kat IPTA yg paling terkenal...haha...kat UIA or IIUM...

sjak kbelakangan nie ana busy sket, erm...orentasi kan...mmg lumrah...
tapi yg best nya orentasi nie mik masa 3 hari jer...best gler...
dah la program smpai petang jer...malam tue masa utk rest...
urm, kalau xpuas ati lagi xtaw la...

erm, mesti pelik kn..ana dftar msuk 28hb 6...tapi orentasi start 7hb 7...
mnggu prtama kami as alocal student xstart lagi orientation...first week just 4 international student...ewah..!! speaking la plak...
kat sni kna biasa kan speaking coz smua program diowang speaking...bagi yg xpaham tue, tenganga la jawab nya...

smbung balik yg tadi...first week 4 local student just exam...exam b.arab n b.inggeris...
bagi yg xlulus xbley lagi msuk kuliah..huhu...kna register msuk klas tuisyen...
hmmm...yg sedih nye ana tergolong dalam kategori tue...huhu..
tapi ana didik hati ana utk trima apa yg dtakdirkan...advice dari fmily ana jugak supaya terima ia sbagai satu cabaran..alhmdulillah skrg ana dh bley trima...

esok dah nk start klas...klas b.inggeris n b.arab...slama satu sem ana kna msuk klas nie untuk mmantapkan lagi bahasa ana...hehe...
insyaallah lpas nie terrer la ana...hehe...

k la....tue ja kot yg dapat ana kongsi..
jumpa lagi d n3 yg len...
salam syg n rndu buat shabat2, especially miss gaza n pu3balqiss
have a nice day n wassalam........

25 June 2009

:. tiPs2 beRuRusaN dGn kaUm aDaM .:

Berikut adalah 5 tips bagaimana berurusan dengan lelaki ajnabi. Tips-tips ini telah dikongsi oleh seorang sahabat yang amat disegani oleh kaum lelaki dan kaum wanita. Semoga dengan mengamalkan perbatasan hubungan ini, akan lebih mensucikan hati kita dan hati mereka. Sama-samalah kita menjaga hati...


1. Elakkan berurusan dengan lelaki - Selagi masih boleh dan berpeluang untuk minta tolong daripada perempuan. Kecuali dalam hal seperti dalam hal repair kereta, repair laptop dan lain-lain. Disebabkan limitation kemampuan wanita dalam hal tersebut, maka terpaksalah juga akhirnya minta bantuan daripada orang lelaki.


2. Kalau terpaksa berkomunikasi dengan orang lelaki, gunakanlah medium perantaraan dalam bentuk tulisan seperti SMS, e-mail atau nota kecil. Gunakan perkataan-perkataan formal,bukan bahasa pasar. Contoh :maaf(bukan sorrie..), terima kasih(bukan time kacih..). Lagi satu, tak payahlah buat smiley face ke =),gelak ke (hihihi..), dan lain-lain yang kurang berfaedah.Elakkan bercakap melalui telefon kalau belum betul-betul desperate. Ini kerana suara wanita amat lunak dan boleh menggetarkan jiwa insan yang bernama lelaki. Buktinya sampai ALLAH sound kepada wanita supaya keraskan suara! Rujuk Quran,
Surah Al-Ahzab, ayat 32 :
"Wahai isteri-isteri nabi, kamu bukanlah seperti perempuan-perempuan lain jika kamu bertaqwa. Maka janganlah lemah-lembutkan suara dalam berbicara, sehingga bangkit nafsu orang yang ada penyakit dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan yang baik."
Kalau rasa ayat ini ditujukan kepada isteri-isteri nabi sahaja, sepatutnya kita juga menyahut seruan tersebut untuk mencapai darjat yang sama seperti mereka-darjat wanita bertaqwa dan darjat wanita-wanita yang terpilih. Best kan ???


3. Tundukkan hati. Apabila terpaksa berurusan dengan lelaki, kita sepatutnya merasa bulu roma kita meremang-kerana takut pada ALLAH! Kita sangat takut sekiranya disebabkan kita, lelaki tersebut tertarik kepada kita. Sewaktu berhadapan dengan lelaki-lelaki tersebut, banyakkan beristighfar dan berdoa “ YA ALLAH, janganlah KAU jadikan lelaki ini tertarik kepadaku. Jauhkan pandangannya daripada panahan-panahan syaitan.”


4. Tundukkan pandangan. Jangan tertipu dengan subjek communication skills yang pernah kita belajar, "make eye contact with the person you’re talking to..". Ianya applicable kalau kita bercakap dengan sesama jantina sahaja. Kalau ada eye contact dengan orang yang berlainan jantina, kita akan mendapati teori “dari mata turun ke hati” itu benar-benar bisa berlaku. Para sahabat dahulu pun, ALLAH perintahkan supaya tahan pandangan mata mereka apabila berurusan dengan isteri-isteri nabi. Rujuk kembali
Surah Al-Ahzab, ayat 53 :
"…apabila kamu meminta sesuatu daripada isteri nabi, mintalah dari belakang tabir. Itu lebih suci bagimu dan hati mereka…".
Tetapi kita bukanlah disuruh membawa tabir ke mana-mana kita pergi. Kalau susah sangat nak jaga mata, tutuplah pandangan dengan buku ke, fail ke.. Kita lihat betapa ALLAH sangat mengambil berat masalah hati para sahabat dan isteri-isteri nabi supaya mereka tidak tewas ke dalm kemungkaran. Kalau kita nak jadi sehebat mereka, kenalah aplikasikan apa yang mereka lakukan. Takkan nak tunggu ALLAH sebut nama kita dalam Quran baru nak buat. Contoh :"Wahai cik _____, tundukkanlah pandangan..". Isk,isk..tak layaknya..


5. Cepatkan urusan. Perkara ini mungkin applicable kepada students/orang yang dah bekerja dan terpaksa berurusan dengan team lelaki. Dah tak dapat nak dielakkan, mereka sahaja teammate kita. So, apa-apa kerja yang dibuat bersama, buat sahajalah kerja tersebut. Tak payahlah nak berborak-borak, tanya hal peribadi, gelak-gelak, buat lawak..tak perlu,TAK PERLU! Siapkan kerja cepat-cepat, then go. Discussion venue pula buatlah di tempat yang proper dan berurusanlah secara professional.
Semoga bermanfaat dan semoga kita dikenali sebagai wanita mu’minah yang ada identiti, yang taat perintah ALLAH dan takutkan hari pembalasan. Semoga tidak melalaikan diri kita dan orang yang menerimanya. Jagalah diri, hiasi peribadi. Wassalam.
BERPESAN-PESANLAH PADA KEBENARAN

10 June 2009

:: oReNtaSi ::

hari first, xdak pa sgt...pg smpai tghari pndftaran...smbung plak kul 3...smpai mlm gak la warga2 asrama luar nie dok kat KUIN..huhu..mlm tue kmi ada pmbahagian group n de cramah sket...
tiap2 hari spanjang mnggu orentasi kami dok sana dr pg smpai mlm...bayang kn la busuk taqa mna...*tp ana insyaallah la wangi lg..haha*

msuk hari kedua, cam besa la pngisian dia...cramah, klau x ceramah dok dlm group, wat presentation, erm, mcm2 lg la...ptg2 kami adariadhah..mcm2 la modul yg kak2 fesi aturkan...

tp dlm n3 nie bukan nya ana nk fokus sgt pown pasal pngisian nya..cuma nk bkongsi mcm mna keadaan mahasiswa/wi baru 'di kerjakan'..fuh..!! dgr cam takut ja..tp besa la, kami di latih utk dsiplin, tepati msa n btindak mcm mahasiswa/wi..bkn nya mcm plajar skolah menengah...

pkir2 balik btol jugak cara diorang wat tue..tp ada jgk sesetengah org yg xsuka cara diorang..bg ana, ana suka..

wlaupun ada ssetengah fesi yang xsuka snyum, tp ana paham..tue smua modul...klau smua fesi baik ja, lmah lmbut ja, tak jd apa la...bkn depa yg nk sgt prassan xmau snyum kat org tue...tp alhmdulillah la...ana tabik kat depa coz depa boleh jln kan amanah yg depa dpt....

lg satu kalau time makan ja, msti nk kejan2..tau tak kejan tue pa? soh makn cpat2...nsib bek xtcekik...huhu
erm, tue ja la...

akhir skali, tue la yg mahasiswa/wi baru nie pakat brubah...smua dh jd robot..haha..buat keja smua ngn cepat..
x la lembab...erm, ana rindu saat2 tue..
rasa bmakna sgt..ya la, dok u nie xsama mcm dok skolah..smua wat keja sndiri2 ja...xdak org nk kejan kita...nk pi kuliah ka x, ikut suka...kena pndai2 la cari kwn..

wat shbt2 kat luar tue, ingat la..dok u nie xsama mcm skolah...kita kna lebih matang la...dok llmbab ja smpai bila nk bjaya...hahaha...

akhir kalam, a'laikum binnajah...
wassalam....

>> brgelar mahasiswi <<

salam shbt2....

ish3, rndunya nk update blog.....

bnyak sgt cter yg nk dkongsikan...besa la, shbt2 pown dh taw yg ana skarg nie dh jd mahasiswi di Kolej Universiti Insaniah...alhmdulillah...

bermula dgn hari first ana dftar sbgai seorg mahasiswi...
smpai sja KUIN ana kena bratur pnjang utk dptkan no matrik n no bilik...huhu..
lumrah plajar baru kna brsusah2 dlu... tp dgn hati dan prasaan yg begitu brsemangat *hehe* ana pown xksah la bratur pnjang mna pown...msa smpai tue, ana diam ja..besa la xdak kwn g..tp last2 jmpa gak kwn2 satu skolah...ramai gak, smpai xlarat nk kelui... hehe

M 0911008-02...erm, tue la no matrik ana...Ijazah Sarjan Muda Syariah Dengan Kepujian...

bilik plak dpt bilik I3..Kediaman Al-Khawarizmi...asrama luar plak tue...nasib2..pagi2 kna berebut naik bas nk pi kuliah..*tp kuliah tak start lg la skrg..hehe*

bilik ana ada 6 org ja ahli walaupun sbnarnya 12 org..aman sket..hehe..hari first ana kat sana mrupakan hari first juga mnggu orentasi..ana dpat kumpulan 4 ijazah...kat sni ada ijazah, diploma n asasi....kak2 gtaw kami yg thun nie paling rmai plajar baru..

utk pngetahuan shbt2, dalam 1000 lbey jgk la mahasiswa/wi baru...ijazah sarjana muda syariah saja pown dh bratus2...erm, nasib ana la...kna sentiasa jd org yg pertama la...klau dok malas ja xdak tmpat duduk la dlm kuliah...dh la ada sesetengah lecturer yg sharp time dia kunci pintu..spa lmbat nsib la xbley msuk kuliah...

berbalik plak cter pasal orentasi...hurm, nie yg xsabaq nie...hehe

erm..ape ek nk cter???

.......

..........

pikir-pikir

.............

..

..

ha!!






31 May 2009

last n3??

assalamualaikum...

kaifahal shbt2??
erm, ari nie ana nk ucap salam prpisahan kat shbt2..hehe
bkn nya pa, esok ana dh nk pi mnruskan perjuangan...haha,, dgr cam nk pi berperang ja..
esok genap 1 bulan ana dok lepak kat umah ja...hmmm...
so, lpaz nie kalau ana xupdate phm2 je la ek...tggu time ana free nnt bru ana ley update..
paham2 je la first2 msuk u nie msti ada pnya mnggu orentasi..bkn nya msti ada tp wajib ada..hahaha
ari nie, ana prepare je brg2..ltey gak..fuh..!!
kmarin ana pi knduri umah kwn..bkn stakat pi mkn knduri ja, siap jd pngapit lagi...haha...mmg xsangka..
seumur idup xpenah jd pngapit..tue pown bidan terjun..hmm, dah la x reti nak touch up2 muka org..nk kna touch up2 muka pngntin plak tue..haha..
last2 touch up muka sndiri ja...
tp nsib bek xsampai ptg ana jd pngapit..smpai tgh hari ja pown..ltey mcm wat qeja truk sgt..

blk2 tue jenuh mngurut kpala nie..pening la katakan..huhu

erm, apa yg ana publish kali nie, mybe last kot...
bkn nya last ana xmaw buka blog dah, just nk stop jap...ana taw lpas ana smbung blajar nie msti busy sgt2...*mngalahkan jd mnteri* haha...

ok la...stakat nie ja kot...coming soon ek...hehehe

komen2 la...jgn malu2:)

28 May 2009

ll pening mmikirkan ll

update - update....
huhu....lamanya x update...xtaw pe yg nk dkongsikan ngn shbat2..
ana pown dok umah ja, xwat pa pown..smpai pening xtaw nk publish pe..
ya Allah, tensen nye......................
cmna la org len bley buat bnyak n3...ingatkan snang jer nk wat blog nie...
huhu..dok umah pown boring jer...sjak2 pencen blajar nie, rasa rindu sgt nk smbung blajar...dok ngn kwn2, stdy ngn sama ngn kwn2, mkn sama2...smua tue saat indah bg ana....
huhu..teringin nya nk kmbali ke zaman tue...

17 May 2009

...keRjaYa seORanG GuRu...

erm, smpena hari guru nie pe yg ana nk kongsi kan ek?? sdg memikirkan...

salam shbt2 ...
dksmpatan nie, ana ucapkan slamat hari guru kpd guru2 ana firstly yg mngajar & mndidik ana sjak kecil ( bonda ku tercinta ) *mama, jasa mu mndidik ku x ternilai harga nya...terima kasih mama* strusnya guru ana di Taski ABIM, guru2 di SKSB, guru2 di SEMI ABIM, guru2 di MMAS n guru2 yg trlibat scara lngsung @ tidak lngsung *shbt2 yg bnyk beri tnjuk ajar pd ana slama nie*...lastly, kpd shbt2 yg brgelar seorang guru n sesiapa yg bekenaan...pd yg x bkenaan tue, jgn sbuk2 la ek...hehe ( just kidding )

Bagi seorang guru *mcm ana nie* bkn nya nk mngharapkan sgt ucapan dr ank murid ke atau sesiapa..tp ingin mlihat hasil dr usaha mereka slama nie..so, sapa yg brgelar pelajar @ ank murid @ mahasiswa @ mahasiswi @ ape-ape je la yg bkenaan dgn pndidikan nie *hehe* knang lah jasa guru2 kamu sblum kamu dkenang kn..hahaha

actually, kpd shbt2 ana yg x lupa mngucapkan slamat hari guru kpd ana, syukran jazillan ana ucapkan...

p/s: ape yg pnting dlm kerjaya seorg guru nie, kena la ikhlas dlm mnyampaikan sesuatu ilmu n jalan kan amanah yg allah beri itu sbaiknya..baru lah idup dbrkati n xbnyk soalan yg kena jwb kat akhirat nnt...insyaallah..

15 May 2009

<< peRanGkaP TikuS >>

assalamualaikum...
kisah yg ana nak kongsikan ari nie ttg khidupan haiwan tp ada kna mngena jga dgn kita sbgai hmba Allah nie...
citer nye bbunyi begini......

...........................................

Sepasang suami dan isteri petani pulang kerumah setelah berbelanja. Ketika mereka membuka barang belanjaan, seekor tikus memperhatikan gelagat sambil menggumam "hmmm...makanan apa lagi yang dibawa mereka dari pasar??"

Ternyata yang dibeli oleh petani hari adalah perangkap tikus. Sang tikus naik panic bukan kepalang.

Ia bergegas lari ke sarang dan bertempik, " Ada perangkap tikus di rumah....di rumah sekarang ada perangkap tikus...."

Ia pun mengadu kepada ayam dan berteriak, " Ada perangkap tikus !"
Sang Ayam berkata, " Tuan Tikus ! Aku turut bersedih tapi ia tak ada kena-mengena dengan aku.”

Sang Tikus lalu pergi menemui seekor Kambing sambil berteriak seperti tadi.
Sang Kambing pun jawab selamba, “Aku pun turut bersimpati.. .tapi tidak ada yang boleh aku buat. Lagi pun tak tak ada kena-mengena dengan aku. "

Tikus lalu menemui Sapi. Ia mendapat jawaban sama. " Maafkan aku. Tapi perangkap tikus tidak berbahaya buat aku sama sekali. Tak kanlah sebesar aku ni boleh masuk perangkap tikus. "

Dengan rasa kecewa ia pun berlari ke hutan menemui Ular. Sang ular berkata " Eleh engkau ni...Perangkap Tikus yang sekecil tak kan la nak membahayakan aku.”

Akhirnya Sang Tikus kembali kerumah dengan pasrah kerana mengetahui ia akan menghadapi bahaya seorang diri.
Suatu malam, pemilik rumah terbangun mendengar suara berdetak perangkap tikusnya berbunyi menandakan umpan dah mengena. Ketika melihat perangkap tikusnya, ternyata seekor ular berbisa yang jadi mangsa. Buntut ular yang terperangkap membuat ular semakin ganas dan menyerang isteri pemilik rumah.

Walaupun si Suami sempat membunuh ular berbisa tersebut, isterinya tidak sempat diselamatkan.
Si suami pun membawa isterinya kerumah sakit. Beberapa hari kemudian isterinya sudah boleh pulang namun tetap sahaja demam.

Isterinya lalu minta dibuatkan sup cakar ayam oleh suaminya kerana percaya sup cakar ayam boleh mengurangkan demam. Tanpa berfikir panjang si Suami pun dengan segera menyembelih ayamnya untuk dapat cakar buat sup.

Beberapa hari kemudian sakitnya tidak kunjung reda. Seorang teman menyarankan untuk makan hati kambing. Ia lalu menyembelih kambingnya untuk mengambil hatinya.Masih juga isterinya tidak sembuh-sembuh dan akhirnya meninggal dunia. Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un.
Banyak sungguh orang datang melawat jenazahnya. Kerana rasa sayang suami pada isterinya, tak sampai hati pula dia melihat orang ramai tak dijamu apa-apa. Tanpa berfikir panjang dia pun menyembelih sapinya untuk memberi makan orang-orang yang berziarah.

Dari kejauhan...Sang Tikus menatap dengan penuh kesedihan. Beberapa hari kemudian ia melihat Perangkap Tikus tersebut sudah tidak digunakan lagi.

..................................................

hm...shbt2 fhm x ape yg dmksudkn dgn cter "PERANGKAP TIKUS" nie??

ksah nie ada kna mgena gak ngn khidupan kta sbagai hmba allah...moral yg kte dpt dr cter nie ialah jgn jual ikan...hehe...bak kate omputih "sell fish"...kita sbgai hmba Allah nie jgn lah sellfish sgt...hmba ssama hmba kna la saling tlg mnolong...time org susah kita tlg org, time kita susah plk insyaallah org akan tlg kita..hm, ksimpulan yg slebihnya mngkin shbt2 sndri boleh buat...
mudah2an allah sntiasa mmberi hidayah dan rahmat Nya pada hmba2 Nya...ameen..

13 May 2009

**KeRaNa Dia mAnUsiA BiaSa**


salam sjahtera n assalamualaikum..
hurm, ana da cter yg ng dikongsikan...
slamat mmbaca..

cerita ini dipetik daripada seorang sahabat, dan saya forwardkan untuk manfaat kepada diri saya dan semua.
Semoga bermanfaat baik untuk yang melamar ataupun yang dilamar, ataupun bagi yang sudah berumah tangga. Renungan buat yang sedang mencari pasangan hidup ataupun yang sedang mengemudi bahtera rumah tangga. Mengapa? Kerana Dia Manusia Biasa.
Setiap kali ada sahabat yang ingin menikah, saya selalu mengajukan pertanyaan yang sama. Kenapa kamu memilih dia sebagai suami/isterimu? Jawappannya ada bermacam-macam. Bermula dengan jawapan kerana Allah hinggalah jawapan duniawi. Tapi ada satu jawapan yang sangat menyentuh di hati saya. Hingga saat ini saya masih ingat setiap butir percakapannya. Jawapan dari salah seorang teman yang baru saja menikah. Proses menuju pernikahannya sungguh ajaib. Mereka hanya berkenalan 2 bulan. Kemudian membuat keputusan menikah. Persiapan pernikahan mereka hanya dilakukan dalam waktu sebulan saja. Kalau dia seorang akhwat, saya tidak hairan. Proses pernikahan seperti ini selalu dilakukan. Dia bukanlah akhwat, sebagaimana saya. Satu hal yang pasti,dia jenis wanita yang sangat berhati-hati dalam memilih suami. Trauma dikhianati lelaki membuat dirinya sukar untuk membuka hati. Ketika dia memberitahu akan menikah, saya tidak menganggapnya serius. Mereka berdua baru kenal sebulan. Tapi saya berdoa, semoga ucapannya menjadi kenyataan. Saya tidak ingin melihatnya menangis lagi. Sebulan kemudian dia menemui saya. Dia menyebutkan tarikh pernikahannya. Serta meminta saya untuk memohon cuti, agar dapat menemaninya semasa majlis pernikahan. Begitu banyak pertanyaan dikepala saya.
Saya ingin tahu! Mengapa dia begitu mudah menerima lelaki itu. Ada apakah gerangan? Tentu suatu hal yang istimewa. Hingga dia boleh memutuskan untuk bernikah secepat ini. Tapi sayang, saya sedang sibuk ketika itu(benar-benar sibuk). Saya tidak dapat membantunya mempersiapkan keperluan pernikahan. Beberapa kali dia menelefon saya untuk meminta pendapat tentang beberapa perkara. Beberapa kali saya telefon dia untuk menanyakan perkembangan persiapan pernikahannya. Kami tenggelam dalam kesibukan masing-masing. Saya mengambil cuti 2 hari sebelum pernikahannya. Selama cuti itu saya memutuskan untuk menginap di rumahnya. Pukul 11 malam sehari sebelum pernikahannya, baru kami dapat berbual -hanya-berdua. Hiruk-pikuk persiapan akad nikah esok pagi, sungguh membelenggu kami. Pada awalnya kami ingin berbual tentang banyak hal. Akhirnya, dapat juga kami berbual berdua. Ada banyak hal yang ingin saya tanyakan. Dia juga ingin bercerita banyak perkara kepada saya. Beberapa kali Mamanya mengetuk pintu, meminta kami tidur.
"Aku tak boleh tidur." Dia memandang saya dengan wajah bersahaja.
Saya faham keadaanya ketika ini.
"Matikan saja lampunya, biar disangka kita dah tidur."
"Ya.. ya." Dia mematikan lampu neon bilik dan menggantinya dengan lampu yang samar.
Kami meneruskan perbualan secara berbisik-bisik. Suatu hal yang sudah lama sekali tidak kami lakukan. Kami berbual banyak perkara, tentang masa lalu dan impian-impian kami.



Wajah keriangannya nampak jelas dalam kesamaran. Memunculkan aura cinta yang menerangi bilik ketika itu. Hingga akhirnya terlontar juga sebuah pertanyaan yang selama ini saya pendamkan. "Kenapa kamu memilih dia?" Dia tersenyum simpul lalu bangkit dari baringnya sambil meraih telefon bimbitnya dibawah bantalku. Perlahan dia membuka laci meja hiasnya. Dengan bantuan lampu LCD handphone dia mengais lembaran kertas didalamnya. Perlahan dia menutup laci kembali lalu menyerahkan sekeping sampul kepada saya. Saya menerima handphone dari tangannya. Sampul putih panjang dengan cop surat syarikat tempat calon suaminya bekerja. Apa ini?. Saya melihatnya tanpa mengerti.
Eeh..., dia malah ketawa geli hati.
"Buka aja."
Sebuah kertas saya tarik keluar. Kertas putih bersaiz A4, saya melihat warnanya putih. "Teruknya dia ni."
Saya menggeleng-gelengka n kepala sambil menahan senyum.
Sementara dia cuma ketawa melihat ekspresi saya. Saya mula membacanya. Saya membaca satu kalimat diatas, dibarisan paling atas. Dan sampai saat inipun saya masih hafal dengan kata-katanya. Begini isi surat itu........

************ ********* *******
Kepada ...... Calon isteri saya, calon ibu anak-anak saya, calon menantu Ibu saya dan calon kakak buat adik-adik saya Assalamu'alaikum Wr Wb. Mohon maaf kalau anda tidak berkenan. Tapi saya mohon bacalah surat ini hingga akhir. Baru kemudian silakan dibuang atau dibakar, tapi saya mohon, bacalah dulu sampai selesai. Saya, yang bernama_____menginginkan anda______ untuk menjadi isteri saya. Saya bukan siapa-siapa. Saya hanya manusia biasa. Buat masa ini saya mempunyai pekerjaan. Tetapi saya tidak tahu apakah kemudiannya saya akan tetap bekerja. Tapi yang pasti saya akan berusaha mendapatkan rezeki untuk mencukupi keperluan isteri dan anak-anakku kelak. Saya memang masih menyewa rumah. Dan saya tidak tahu apakah kemudiannya akan terus menyewa selamannya. Yang pasti, saya akan tetap berusaha agar isteri dan anak-anak saya tidak kepanasan dan tidak kehujanan. Saya hanyalah manusia biasa, yang punya banyak kelemahan dan beberapa kelebihan. Saya menginginkan anda untuk mendampingi saya. Untuk menutupi kelemahan saya dan mengendalikan kelebihan saya. Saya hanya manusia biasa. Cinta saya juga biasa saja. Oleh kerana itu Saya menginginkan anda supaya membantu saya memupuk dan merawat cinta ini, agar menjadi luar biasa. Saya tidak tahu apakah kita nanti dapat bersama-sama sampai mati. Kerana saya tidak tahu suratan jodoh saya. Yang pasti saya akan berusaha sekuat tenaga menjadi suami dan ayah yang baik. Kenapa saya memilih anda? Sampai saat ini saya tidak tahu kenapa saya memilih anda. Saya sudah sholat istikharah berkali-kali, dan saya semakin mantap memilih anda. Yang saya tahu, Saya memilih anda kerana Allah. Dan yang pasti, saya menikah untuk menyempurnakan agama saya, juga sunnah Rasulullah. Saya tidak berani menjanjikan apa-apa, saya hanya berusaha sekuat mungkin menjadi lebih baik dari sekarang ini. Saya memohon anda sholat istiqarah dulu sebelum memberi jawapan pada saya. Saya beri masa minima 1 minggu, maksima 1 bulan. Semoga Allah redha dengan jalan yang kita tempuh ini. Amin Wassalamu'alaikum Wr Wb



************ ********* *********



Saya memandang surat itu lama. Berkali-kali saya membacanya. Baru kali ini saya membaca surat 'lamaran' yang begitu indah. Sederhana, jujur dan realistik. Tanpa janji-janji yang melambung dan kata yang berbunga-bunga. Surat cinta biasa. Saya menatap sahabat disamping saya. Dia menatap saya dengan senyum tertahan.
"Kenapa kamu memilih dia.....?"
"Kerana dia manusia biasa......." Dia menjawab mantap.
"Dia sedar bahawa dia manusia biasa. Dia masih punya Allah yang mengatur hidupnya. Yang aku tahu dia akan selalu berusaha tapi dia tidak menjanjikan apa-apa. Soalnya dia tidak tahu, apa yang akan terjadi pada kami kemudian hari. Entah kenapa, justeru itu memberikan kesenangan tersendiri buat aku.."
"Maksudnya?"
"Dunia ini fana. Apa yang kita punya hari ini belum tentu esok masih ada dan menjadi milik kita. Betul tak? Paling tidak.... Aku tau bahawa dia tidak akan frust kalau suatu masa nanti kami jadi miskin. "
Ssttt....."Saya menutup mulutnya.
Khuatir kalu ada yang tau kami belum tidur. Terdiam kami memasang telinga. Sunyi. Suara jengkering terdengar nyaring diluar tembok. Kami saling berpandangan lalu gelak sambil menutup mulut masing-masing.
"Udah tidur. Esok kamu mengantuk, aku pula yang dimarahi Mama."
Kami kembali berbaring. Tapi mata ini tidak boleh pejam. Percakapan kami tadi masih terngiang terus ditelinga saya.
"Gik.....?" "Tidur.....Dah malam." Saya menjawab tanpa menoleh padanya.
Saya ingin dia tidur, agar dia kelihatan cantik jelita esok pagi. Rasa mengantuk saya telah hilang, rasanya tidak akan tidur semalaman ini. Satu lagi pelajaran dari pernikahan saya peroleh hari itu. Ketika manusia sedar dengan kemanusiaannya.


Sedar bahawa ada hal lain yang mengatur segala kehidupannya. Begitu juga dengan sebuah pernikahan. Suratan jodoh sudah terpahat sejak roh ditiupkan dalam rahim. Tidak ada seorang pun yang tahu bagaimana dan berapa lama pernikahannya kelak. Lalu menjadikan proses menuju pernikahan bukanlah sebagai beban tetapi sebuah 'proses usaha'. Betapa indah bila proses menuju pernikahan mengabaikan harta, takhta dan 'nama'. Status diri yang selama ini melekat dan dibanggakan (aku anak orang ini/itu), ditanggalkan. Ketika segala yang 'melekat' pada diri bukanlah dijadikan pertimbangan yang utama. Pernikahan hanya dilandasi kerana Allah semata. Diniatkan untuk ibadah. Menyerahkan segalanya pada Allah yang membuat senarionya. Maka semua menjadi indah. Hanya Allah yang mampu menggerakkan hati setiap hamba-NYA. Hanya Allah yang mampu memudahkan segala urusan. Hanya Allah yang mampu menyegerakan sebuah pernikahan. Kita hanya boleh memohon keredhaan Allah. MemintaNYA mengurniakan barakah dalam sebuah pernikahan. Hanya Allah jua yang akan menjaga ketenangan dan kemantapan untuk menikah. Jadi, bagaimana dengan cinta? Ibu saya pernah berkata, Cinta itu proses. Proses dari ada, menjadi hadir,lalu tumbuh, kemudian merawatnya. Agar cinta itu dapat bersemi dengan indah menaungi dua insan dalam pernikahan yang suci. Cinta tumbuh kerana suami/isteri (belahan jiwa). Cinta paling halal dan suci. Cinta dua manusia biasa, yang berusaha menggabungkannya agar menjadi cinta yang luar biasa. Amin

12 May 2009

*sLaMaT HaRi iBu*


Buat ibu yang tercinta – Cinta yang tiak berbelah bagi – Ingatilah IBUmu setiap masa!

Orang kata aku lahir dari perut mak..
( bukan orang kata….memang betul )

Bila dahaga, yang susukan aku....mak
Bila lapar, yang suapkan aku....mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku....mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....mak
Bila bangun tidur, aku cari....mak
Bila nangis, orang yang pertama datang....mak
Bila nak bermanja, aku dekati...mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya....mak
Bila nakal, yang memarahi aku....mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma....mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....mak
Bila takut, yang menenangkan aku....mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....mak
Aku selalu teringatkan....mak
Bila sedih, aku mesti talifon....mak
Bila seronok, orang pertama yang aku beritahu....mak
Bila bengang, aku suka luah pada....mak
Bila takut, aku selalu panggil....”mmaaakkkk!”
Bila sakit, orang paling risau adalah....mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu....mak
Bila ada masalah, yang paling risau....mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ini....mak
Yang selalu masak makanan kegemaran ku....mak
Kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam dan lauk pauk....mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang2 aku....mak
Yang selalu berleter kat aku...mak
Yang selalu puji aku...mak
Yang selalu nasihat aku....mak
Bila nak kahwin, oang pertama aku tunjuk dan rujuk....mak



Bila aku ada pasangan hidup sendiri.......

Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....mak

Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....mak

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....mak

Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....mak

Bila sambut valentine.. aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan ”Selamat Hari Ibu”

Selalu... aku ingat pada pasanganku
Selalu... mak ingat padaku

Bila-bila...aku akan talifon pasanganku
Entah bila...aku nak talifon mak

Selalu aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila...aku nak belikan hadiah untuk mak


Renungkan:
”Kalau kau sudah habis belajar dan bekerja...bolehkah kau kirim wang untuk mak?
Mak bukan nak banyak...lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah”.
Berderai air mata jika kita mendengarnya.........

.....................................................................

Tapi kalau mak sudah tiada.........
MAKKKKK...RINDU MAK....RINDU SANGAT.......

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya....
Berapa ramai yang sanggup menggantikan lampin ibunya....
Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya....
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja semata-mata untuk menjaga ibunya...

Dan akhir sekali berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya......

Renung-renungkanlah sahabat2.........
Sama-samalah kita menghargai mereka selagi nyawa di kandung badan...

10 May 2009

pulau @#$%

salamun alaik...
kaifahal ya sohabati??harap sihat dibawah lembayung rahmat ilahi..amin:)
hurm,, dr kemarin asyik2 jln2 ja ana nie..besa la weekend..hehe..kmarin pegi shopping baju untuk persediaan nak masuk U..ari nie plak pegi tgk org men paintball..taw x ape tue paintball?
paintball tue permainan utk org yg teringin merasa suasana perang..hehe..men tembak2 cam tentera tue...ana pown klu tidak dh daftar dah nk masuk men jgk..tp abg ana plak x bagi..dia kata mainan tue lasak..sape yg kena tembak tue memang balik umah tue tinggal kesan la kt badan die..huhu..ana pown takut gak nk men..mau kena tembak kat kpala tak ke biol..huhu..so, ana jadi pnonton ja la..tgk abg ana men pown kira bgus la drpd blk2 tiba2 biol..hahaha..
ari nie kakak ana blk dr UITM..hmmm, cuti sem la ktakan..tp bgus gak..ada gak kwn drpd dok saja cam org gila...hehe
sbenar nya ana xsabar nk pegi smbung blajar..huhu..dah terbiasa pgang buku n blajar tetiba dok saja nie rasa kosong je..dok umah lama2 pown boring gak...

.....................................................................................

dkesempatan nie ana ada gak story nak kongsi...shbt2 bca xpaper metro ari jmaat??
ana ada terbaca satu cter nie..tajuk dia PULAU BOGEL...huhu..dunia zaman skrg macam2 yang berlaku. tue la tande nye dunia nak kiamat..brita nie bkn berlaku di luar malaysia tp di pulau dkat Johor Bahru..tmpat je di malaysia tp org yg bogel tue dr luar negara..taw x diorang watpe??
pertandingan lumba lari tanpa seurat benang pown di badan...punya la gila depa nie..huhu..prtndingan tue salah satu rncangan tv di negara org putih n lebih kurang mcm rncngan fear factor..negara apa ana dh lupa..syarat prtndingan tue, sapa yg xmau buka baju kena kluaq..xbley men..apa la punya bodoh depa nie..ai,,dunia2...

okey la shbt2...ltey tgk owg men paintball xabih gi..huhu..stakat nie dlu yg dpt ana kongsi kan...sekian, wassalam..........

08 May 2009

mesir?? seremban??


assalamualaikum dan salam sejahtera..
hai sahabat2, asif lama mnghilang..
hmmm....bnyak juga ksah yg nak dceritakan spanjang kehilangan ana nie..hehe..
untuk pngetahuan shbt2, ana x jadi nak mlanjutkan pelajaran ke bumi anbiya' ( mesir )..maybe ada hikmah disebalik apa yg berlaku..smua nie berlaku bukan atas khendak ana tp ats khendak Allah..hrpan ana mmg tringin sgt nk smbung blajar kat sna tp apa kn daya...Allah lebih mngetahui apa yg terbaik untuk kita..dikesempatan nie juga ana nk mnta maaf bnyak2 kat shbt2 yg sama2 berusaha ngn ana untuk mlnjutkan plajaran ke sana..mungkin ada yg rsa terkilan coz dlu ana yg smngat nk p tapi tiba2 xjadi...huhu..insyaallah ana akan iring kan pemergian shbt2 dengan doa...smoga berjaya n jgn putus asa...sntiasa ingat allah walau dmana jua..amin:)

hm...skrg nie alhamdulillah ana dh dpt tawaran utk smbung ke Kolej Universiti Insaniah ( KUIN )..1 hb Jun nie kna p daftar...kputusan upu pown ana tunggu gak..doa2kan ana dpt UIA..amin..tue lah harapan my parent..erm, dah slesai bab smbung belajar...skrg nie ana nk cter plak kisah terbaru..hehe

baru2 nie kan ana da gtaw yg ana kna ganti ngajar kat skolah yg ana kerja tue..last week ana baru balik dr Seremban dgn ckgu2 skolah tue juga coz kami mngikuti tamrin guru2 Seri dan Semi ABIM slama 3 hari 2 malam..erm, banyak juga pngalaman yg kami timba..pengisiannya hanya lah slot2 ceramah..best ke tak wallahua'lam..hehe..besa la ada yg best ada yg bosan..lumrah manusia "tak pernah cukup ngan apa yg ada"..hehe

masuk hari ke 3, kami pown plan nak singgah Nilai..shbt2 mesti taw Nilai tue tmpat pe kan..hehe..besa la dah bjalan jauh mesti la teringin nak bwk blk ole2...ana pown tanpa rasa malu dan segan silu, singgah la satu kdai pakistan nie..taw beli pe??
jeng jeng jeng...beli TIKAR n FRAME je...hehe..harga mmg berpatutan..bukan nk promote tp just beritahu...huhu..
dah selesai smua, kami pown smbung pjalanan pulang ke destinasi...malam juga kmi smpai umah...naik lenguh pinggang nie dok duduk ja..

erm, lpas habis tamrin tue kami bekerja sperti biasa..xde plak skolah bagi cuti special..huhu....kerja punya kerja tub tub hari nie hari last ana bergelar sbagai seorang guru...!! yups, hari nie mmg betul2 ana resigned keja..xdak ganti2 dah lpas nie..ingt nk rehat ja sblum p smbung blajar..tggal lagi brapa mggu ja lg ana akan bergelar siswazah..ehem2, dgr cam hebat jer...hehe

okey la,, nie saja yg ana dapat coretkan wat msa nie..slamat mmbaca..hehe
wassalam:)

19 April 2009

boRinG ke teNsi0N ek>>

assalamualaikum..
erm, dh lma x update..msti shbt2 boring kn asyik bce cter yg sma je..huhu
sbnq nya ana pown xtaw yg ana nie boring ke tension..wat msa skrg nie ana mnetap kt umh la..huhu( besa la pnganggur terhomat la ktakan )
ari sbtu mnggu lpaz ana pi jln2 kt SP n PERLIS..( dgr cam best je kn ) bknnya pa, ana p settle borang biasiswa plak..ltey gak klu nk cter psl borang nie..mcm2 borang kna isi.( cmtu la nk smbung blajaq, kna la trima pa saja dugaan..)dkat sminggu gak ana dok sna..( smpai ayah ana call soh blk..) hehe..besa la tue..paz settle borang tue ana blk umah..boring gler......huhu
besa la, dok sowg ( ngn mak ayah la )..xtaw nk wt apa..nk update blog tp mlaz..terpaksa la mmboringkan diri..hehe
nsib ana trsgt la bek (padahal tension gler mlayan kerenah sowg2 )coz abg ana antar ank die 3 owg..mak ana yg jga, tp ksian la jgk..tpaksa la ana gunakan kudrat ana utk mnghabiskan riwayat mreka..hehe..dgr cam ganas gler..mau x nyer buas gler..
yg sulong abg ( 5thun ), yg kdua kakak ( 4thun ) n yg kecik skali laki gak ( 8bln )...jga 3 owg tue sja cam jga 30 owg..huhu
camtu la klu nk jd mak su..haha..kdg2 smpai lunyai mak su nie kna blasah..besa la yg abang ( sulong ) tue ska brangan..nk jd ultraman la apa la..mak su nie plak kna jd raksasa..huhu( kna buli la )




cter psl kakak nie plak ( kedua ), ya Allah...dh la ska berangan..ska make up2 plak..mak su dia nie dh la xpndai nk make up2...bnyak ckp plak 2..dia dok dgq abg dia bca hadis yg abg dia blajaq kt skolah..dia pown tringin gak nk bca hadis..( bca pown bkn nya btul )



nk djadikan citer, ari tue ana pkai penyepit rmbut dia..tba2 dia prasan ana pkai, dia pown mngambil ksmpatan nk bca hadis kt ana..cmnie dia bca, "hadis kedekut, jgn pkai penyepit kakak"hahaha...ana dgr nk tgelak..tp pndai la jgk..
bdk2 tue blk ptg paz mak ayh diorg blk keja..tp nk djadikan cter, kakak nie plak wat prangai..
nk taw x?? dia xmau blk umh dia...fuh..!! nsib2..ana ngn mak ana smpai bsik kt dia soh blk..( klu nk ckp kuat2 stgi mak ayh dia dgr plak )..bkn nya mluat ka apa..cuma ltey ja..dia xmau blk n bg alasan nk tidoq ngn mak su..huhu
tp mlm2 dok caqi wan dia jgk...nk tidoq ngn wan..kdg2 ngn mak tok dia..nsib bek dia xmaw tidoq ngn mak su dia..bnyak ari gak dia tidoq umah ana.
cter psl adk die yg 8 bln tue plak, qeja nk jalan ja. besa la bwu blajaq jalan..klu sowg2 dia sja xpa, nie kna pgang tgn dia..dok tak teh, tak teh...sabar je la..smpai xbley wat keja len..
erm,,nie cter psl budak2 tue sja dh pnjang bjela...
nak cter psl ari ie plak, mlm nie ana kna bgegas ke glugor..taw x nk wat pa??
jd bidan terjun la plak, kna gnti ustz kat skolah yg ana ngajar tue..tp ok gak,drpd dok umah ja n smntara nk tgu sijil stam kuar..kna gnti 2 mnggu ja...alhamdulillah, ada gak keja...ilang sket boring nie..hehe
okey la, ana nk besiap nie..nie je yg smpat ana coretkan wat shbt2 skalian..
time kasih coz sudi mndgr kluhan ana..skian,
wassalam...

15 April 2009

DunIa ZaMaN SekAraNg....

assalamualaikum...
erm, pe plak ari nie ek??lme gak ana x update blog nie..rse cam usang jer..sbnr nye bnyk gak citer yg nk dikongsi..tp msa mncmburui..( btol ke?? mlaz kot..hehe )erm, ana mmg bz la wat mse skrg nie..ana x reti nk buat bnyak keja dlm satu msa..len la shbt2 ana yg len..sntiasa update blog diorang..huhu
pape pown ana de gak story utk shbt2 mngisi msa lpg utk mmbaca..( klu xde msa nk bca tgk tjuk pown jd la..hehe
ksahnye bmula bgini........

(HARAP DIBACA DENGAN NADA YG LEMAH BUKAN NYER NADA SINIS)
Coretan nie hanyalah `pENdaPaT' (tuan yg tulis coretan ini)...terpulang la kpd sesiapa yg membaca nyer...nak setuju ke x,terpulanglah...kalo rase x setuju atau rs semacam jerk tentang coretan yg ditulis nie...harap bg pandangan...da tugas kiter sesama islam kena bg nasihat sesama kiter..kena mengingati sesama sendiri...kepade sesiape yg terasa harap maaf la...bukannyer nk kutuk ke aper...nk marah pun takpe... Pada pendapat (tuan yg tulis coretan ini) la dunia nie dah teruk sangat dah...petanda hari kiamat pun dah nampak...tp kiter yg islam nie masih macam tu gak...tak berubah-ubah....yg x nk g solat nyer,yg suke judi(main no ekor),yg suke buat perkara sumbang dan mcm-mcm lagi lah...ishhxx...insaflah...yg dah tua pun same...ajal mungkin da dekat pun masih x nk insaf lg...bak kata pengacara edisi siasat ntv 7...aper kejadah nyer semua ini!!!yg mude pun same...jgn kater kiter nie muda,kita nie lambat lg nk meninggalkn dunie yg penuh keseronokan nie...kiter nie da la peminjam...telinga,mata,senang kater semua bahagian badan nie kiter pinjam...

Dulu maser (tuan yg tulis coretan ini) belajar agama kt sek rendah,ustazah (tuan yg tulis coretan ini) ader cakap..kiter sebelum lahir kt dunie nie kt da berjanji dkt ALLah yg kiter dah berjanji akn buat segala yg disuruh dan tinggalkn larangan nyer...biler kiter lahir kiter dah luper tentang janji tu...yelah baru je lahir, sape pun x ingat...sekarang nie dunie dah dalam kedahsyatan yg amat sgt...nk tau kenaper?ader jugak yg sanggup main-main agama...(tuan yg tulis coretan ini) x kisah kalau agama lain..nie da la memesongakn agama Islam...pandai2 sendiri wat hukum!anak saper la nie...sekarang nie banyak gak ajaran sesat yg ader...yg ikut 2 bukannyer calang-calang org...da lah ader ijazah,pangkat doktor pun ader...nie aper citer?gune la otak sikit,just dgr bute2 jerk...kalu raser x betul cari la buku hadis ke,tanyer pendapat org lain ker..nie x,dgr jerk org tu bace ayat Al-Quran, dah percaye...ei vome on la...penat2 je belajar tinggi2...

nie yg remaja lak lg satu...yg rempit nyer,yg minum arak,yg suker wat seks nyer,buang anak nyer lg...Please...kiter hidup x lama....paling tinggi pun dlm 60-70 thn kiter hidup...kalu raser umur 50 tahun nk bertaubat,luper kn jerk. maser mude2 nie la kiter sepatutnyer kutip pahala...tenaga pun ader..bile dah tua nnt,selalu sakit kn susah...(tuan yg tulis coretan ini) bkn bermaksud biler dah buat amal maser muda,lepas tua nnt boleh enjoy... Semua org tau bumi nie dah lamer,dah tua pun,usia pun dah berjuta-juta tahun,..kiter lak yg x tau bersyukur sanggup jerk merosakkn bumi...aper x nyer yg tebang pokok sana sini,perang nyer lg...sian la sikit kat bumi...dah lamer die manahan karenah manusia yg wat dosa sewenang-wenangnyer....

sekarang nie macam-macam bende pelik berlaku kat dunia nie..tsunami,banjir besar yg berlaku kt negara kiter malaysia,salji turun lebat kt jpn dan macam-macam lagi la...kalu nk tulis satu-satu bende pelik yg berlaku kt dunie nie..wah letih dibuatnyer...klau nk tau cr sendiri lagi bagus....dunie sekarang nie nk kejar kemewahan jerk....yelah semua org tau nilai kalu ader duit banyak-banyak..boleh beli macam-macam....bende yg kiter nampak nilai...pahala takde saper pun yg nampak nilai nyer.....kalu dapat pahala byk2,akan dapat ganjaran...tp ganjarn 2 kiter x tau nilainyer.. kalaulah AllAh bagi kita nmpk mcm maner nilai pahala,semua org berebut nak kut...

(tuan yg tulis coretan ini) raser elok kiter anggapkn pahala 2 mcm cr duit....kepada pemimpin-pemimpin jangan la terima rasuah...rakyat penat-penat jerk undi...patut nyer tunjuk la contoh teladan...kite kalau nk maju bkn dr segi bangunan jerk,lahiriah pun kena la maju..kiter nie org islam...sbg contoh la katakan ibnu sina,ibnu khaldun,diorg ni da la bijak malah dr segi lahiriah pun bagus...BANGUN nyer satu-satu tamadun tu ade lah dari segi zahiriah dan rohaniah...bukannyer maju dr segi teknologi semata-mata tp budi pekerti juga kenalah jugak...(tuan yg tulis coretan ini) bukannyer nk kutuk saper2 tp tulah hakikat nyer zaman sakarang...tiade niat nk kutuk,ini adalh nasihat lebih bagus kalu dipanggil pandangan (tuan yg tulis coretan ini)...

(tuan yg tulis coretan ini) bukan nk kutuk pemimpin yg amik rasuah, cumer mengharapkn dieorg nie menjalankn tanggungjawab yg diamanahkn jerk...(tuan yg tulis coretan ini) sygkn negara,bangsa,dan agama..kalau terasa (tuan yg tulis coretan ini) mintak maaf la banyak2 dr hujung rambut sampai hujung kaki...akhir kater sayangi lah dunia nie dan insaflah.... (coretan ini hanyalah pandangan sipenulis semata-mata mungkin ada kaitan yg masih hidup ataupun yg telah meninggal dunia...hak cerita adalah terpelihara..)


erm,,begitulah cternye..zman skrag nie mcm bley jd..tnda2 akhir zaman la kta kan..huhu..
renung2 kan dan slamat beramal..
sekian wassalam..

10 April 2009

Kisah Cintaku

Suatu pagi aku terbangun dan berpeluang melihat mentari terbit. Aaah.. kecantikan alam ciptaan Allah memang tiada tolok bandingnya. Sedang aku memerhati, aku puji Tuhan atas segala keindahan yang telah Ia sajikan .aku duduk dan terasa kehadiranNya di sisiku. Dia bertanya kepadaku, “Adakah kamu mencintai Aku?” Aku menjawab, “Sudah tentu! Engkaulah Penciptaku, masakan aku tidak mencintaiMu.” Kemudian Dia bertanya lagi, “Jika kamu ditakdirkan cacat anggota, adakah kamu akan mencitaiKu?” Aku tergamam seketika. Aku lihat tangan,kaki dan seluruh anggotaku; aku teringat pelbagai kerja yang mustahil aku lakukan tanpa anggotaku ini yang selama ini tidak kusedari kepentingannya.Kemudian aku jawab, “Tentunya ia amat sukar bagiku, tetapi aku akan tetap mencintaiMu.” Kemudian Dia bertanya lagi, “Jika kamu ditakdirkan buta, adakah kamu akan menyayangi segala ciptaanKu?” Bagaimana mungkin bagiku untuk mencintai sesuatu yang di dunia ini yang tak mampu aku lihat? Kemudian aku berfikir...ramai orang yang ditakdirkan buta di dunia ini, dan mereka masih mencintai Allah dan segala ciptaanNya. Lantas aku menjawab, “Amat sukar bagiku membayangkan keadaanku yang sedemikina rupa, namun begitu aku akan tetap menyintaimu Ya Allah.” Dia bertanya lagi, “Jika kamu ditakdirkan pekak, adakah kamu akan tetap mendengar kepada kata-kataKu?” Bagaimana mungkin bagiku mendengar jika aku pekak? Kemudian akutersedar bahawa mendengar itu tidak semestinya menggunakan telinga; tetapimenggunakan hati. Aku jawab, “Walaupun takdir itu amat berat bagiku, namun aku akan tetap menyintaiMu.” Dia menyambung lagi persoalanNya, “Jika kamu ditakdirkan bisu adakah kamu akan terus memujiKu?” Aku tertanya lagi, bagaimana aku boleh memuji tanpa suara? Aku terfikir kemudian yang Allah mahu kitame mujiNya dari dalam hati dan jiwa kita; tidak penting bagaimanakah bunyinya. Kemudian aku menjawab, “Sungguhpun aku tidak mampu untuk mambunyikan pujian bagiMu, aku akan tetap memujiMu.” Dan... Dia terus betanya lagi, “Adakah kamu benar-benar menyintaiKu?” dengan nada yang tegas dan penuh keberanian. Aku jawab dengan yakin, “Ya, benar Tuhanku, aku menyintaimu kerana Engkaulah satu-satunya Tuhanku dan Tuhan yang sebenar!” Aku fikir jawapanku tadi sudah cukup bagus untuk menjawab soalanNya tadi, tetapi Dia terus bertanyakan lagi, “Kalau begitu kenapa kamu masih melakukan dosa?” Aku jawab, “Kerana aku cuma manusia bisa yang selalu lalai; aku tidak sempurna...aku bukan maksum.” “Kalau begitu, kenapa ketika kamu senang dan gembira...kamu lupakanKu; kamu lari jauh daripadaKu? Dan kenapa ketika kamu susah dan mahukan bantuan...kamu terus ingat kepada Aku; kamu datang dekat dan merayu kepada Aku?” Aku tidak mampu berkata-kata. Yang kusedari...titisan panas turun membasahi pipiku. Dia sambung lagi, “Mengapa kamu buat begini...kadang-kadang sujud menyembahKu, dan kemudian membelakangiKu; tidak pedulikanKu? Mengapa kamu hanya datang mencariKu hanya ketika kamu nengingatiKu? Mengapa kamu meminta kepadaKu sedang kamu tidak setia kepadaKu?” Kurasakan titisan panas mengalir deras membasahi pipiku tanpa henti. “Mengapa kamu malu kepadaKu? Mengapa kamu tidak mahu menyebarkan suruhanKu? Mengapa ketika kamu dizalimi kamu adukan kepada yang lain sedang Aku sedia mendengar segala rintihanmu? Mengapa kamu sering membuat alasan ketika Aku memberimu peluang untuk berkhidmat di jalanKu?”
Mengapa kamu sering membuat alasan ketika Aku memberimu peluang untuk berkhidmat di jalanKu?
Ku gagahi bibirku untuk mengucapkan patah-patah perkataan bagi menjawab segala soalan yang bertubi-tubi diajukan kepadaku. Tetapi aku tidak punyai jawapan bagi persoalan-persoalan tadi. Lidahku yang selama ini lancar berkata-kata, kini kelu. Otakku ligat mencari jawapan... atau alasan... namun tiada apa yang kutemui sebagai jawapan. Dia berkata-kata lagi... “Kamu diberikan sebuah kehidupan. Aku jadikan dalam dirimu keistimewaan dan kelebihan berbanding orang lain untuk kamu berjuang di jalanKu, tetapi kamu tetap berpaling dari jalanKu. Aku tunjukkan kepadamu kata-kataKu sebagai panduan kamu dalam hidup ini, tetapi kamu tidak mahu mempelajari atau menghayatinya. Acap kali Aku berkata-kata kepadamu, tetapi kamu berpaling daripada melihatnya. Aku turunkan kepada kamu pesuruhKu, tetapi kamu tidak ambil peduli ketika sunnahnya ditinggalkan. Aku dengar segala permintaan dan rayuanmu kepadaKu... dan semuanya telah Aku perkenankan dengan pelbagai cara.” SambungNya lagi, “Kini... adakah kamu menyintaiKu?” Aku tidak mampu menjawabnya lagi. Bagaimana harus aku jawab persoalan ini.. Dalam tak sedar, aku malu dengan segala apa yang telah aku lakukan selama ini. Aku tidak lagi punya alasan bagi menyelamatkan diriku. Apa yang boleh aku jawab bagi persoalan itu? Ketika hatiku berteriak menangis, dan bercucuran airmata mengalir turun di kedua-dua belah pipiku, aku merintih, “Oh Tuhanku... ampunkanlah segala dosaku. Aku tidak layak menjadi hambaMu Ya Allah...” ..Kemudian Dia menjawab, “Sifatku pengampun...barangsiapa yang memohon keampunan dariKu, nescaya Aku ampunkannya. Dan Aku ampunkan kamu wahai hambaKu.” Aku bertanya kepadaNya, “Mengapa Engkau tetap mengampunkanku sungguhpun aku melakukan kesalahan berulangkali dan memohon ampun berulangkali? Sampai begitu sekalikah cintaMu terhadapku?” Dia menjawab “Kerana kamu adalah ciptaanKu. Aku sekali-kali tidak akan mengabaikanmu. Apabila kamu menangis aku akan bersimpati kepadamu dan mendengar segala rintihanmu. Apabila kamu melonjak kegirangan Aku akan turut gembira dengan kegembiraanmu. Apabila kamu berasa gundah dan kesepian, Aku akan memberikanmu semangat. Apabila kamu jatuh Aku akan membangkitkanmu. Apabila kamu keletihan Aku akan membantumu. Aku akan tetap bersama-samamu hinggalah ke hari yang akhir dan Aku akan menyayangimu selama-lamanya.”Seingat aku... aku tidak pernah menangis sebegini. Aku sendiri tidak mengerti kenapa hatiku ini begitu keras; tidak mampu menangis menyesali segala dosaku selama ini. Dan..buat kali pertamanya dalam hidupku ini... aku benar-benar solat dalam ertikata yang sebenar. Ya Allah..betapa indahnya dapat merasakan kehadiran-Mu di setiap waktu..

Tuhanku ampunkanlah segala dosaku Tuhanku maafkanlah kejahilan hambaMu Ku sering melanggar laranganMu Dalam sedar ataupun tidak Ku sering meninggalkan suruhanMu Walau sedar aku milikMu Bilakah diri ini kan kembali Kepada fitrah sebenar Pagi kuingat petang kualpa Begitulah silih berganti Oh Tuhanku kau pimpinlah diri ini Yang mendamba CintaMu Aku lemah aku jahil Tanpa pimpinan dariMu Kau pengasih Kau penyayang Kepada hamba-hambaMu Selangkah ku kepadaMu Seribu langkah Kau padaku Ku sering berjanji di hadapanMu Ku sering jua memungkiri Ku pernah menangis keranaMu Kemudian kerawa semula Kutakut kepadaMu Ku mengharap jua padaMu Mogakukan selamat dunia akhirat Seperti rasul dan sahabat..........

trima ksih ummi...

salam,,erm, ana xtaw nk update pe ari nie..cuma ana da satu qisoh nk bkongsi ngn shbt2..skurang2 nye ana ade gak bnda yg nk dikongsi..cmni cter die.......

Jam di dinding menunjukkan pukul 7.00 pagi. Aku lambat lagi hari ini. Bergegas aku bangun tidak mahu terlepas Subuh. Lewat ke sekolah? Sebenarnya bukan sahaja hari ini, tetapi dah seminggu aku lewat ke sekolah. Jarak rumahku ke sekolah lebih kurang 30 minit berbasikal. Pasti Cikgu Zarina denda aku lagi hari ini. Daripada didenda, baik aku ponteng. Bukan aku sengaja, mana lah boleh bangun awal kalau dah masa tidur pun dinihari. Din teman baik ku sejak aku kecil. Dia tidak pernah mengeluh mendengar rintihan anak yatim ini. Hanya memandang sayu wajah ku. Aku menjadi yatim 3 tahun yang lalu dan sejak itu Umi yang didik dan besarkan kami 2 beradik. Aku punya seorang adik perempuan, Ina. Aku mengenali Din ketika umur ku 14 tahun dan tahun ini genap 3 tahun kami bersama. Din, kambing peliharaan peninggalan arwah ayahku.
“Kamu tak ke sekolah hari ni Mat?” Tanya Umi ketika aku melintasi dapur untuk ke bilik air mengambil wuduk.
“Tak..lewat…” jawabku pendek. Umi hanya menggeleng.
Dia tahu perangaiku yang tidak suka dipaksa. Tetapi aku terlihat matanya bergenang. Aku menjadi serba salah. Bersalah melihat air mata seorang ibu.
“Umi, Mat pergi dulu,” Kuhulur tangan minta disambut Umi.
Tika itu Umi tatap puas wajahku. Sejak doktor sahkan Umi menghidap kanser paru-paru, aku tidak sampai hati untuk buat Umi kecewa.
“Belajar betul-betul nak. Tahun ini kamu bakal hadapi peperiksaan besar. Kita bukan orang senang. Entah esok lusa Umi tak ada, kamu yang kena jaga adik kamu,” pesan Umi.
Entah kenapa pesanan Umi kali ini terus masuk ke dalam hatiku. Aku bertekad untuk belajar bersungguh-sungguh dan mengubah nasib kami sekeluarga. Benar kata Umi, tahun ini aku bakal menduduki Sijil Pelajaran Malaysia. Aku mahu Umi gembira. Menjadi anak yang soleh dan taat. Itu janjiku pada arwah ayahku sebelum dia terlibat dalam nahas yang meragut nyawanya. Janji yang pasti aku tunaikan. Sejak itu aku tidak lagi ponteng sekolah dan berusaha dengan tekun. Umi perasan akan perubahanku. Berkat doamu Umi, terima kasih. Keputusan peperiksaan telah diumumkan dan satu kejutan buatku kerana aku adalah antara pelajar terbaik sekolah. Berkat usaha, doa dari Umi, bantuan guru-guru dan rakan-rakan ku.
“Aku takkan melupakan kalian yang membantuku,” Getus hati kecilku.
Aku tidak sabar untuk pulang membawa berita gembira untuk Umi. Kali ini pasti Umi akan menangis, tapi aku pasti tangisan itu tanda kegembiraan.
Sebelum aku pulang ke rumah, aku ke kebun untuk menjenguk keadaan kawan baikku, Din. Sudah lama aku tidak ke situ. Aku tergamam Din tiada. Puas aku mencari di keliling kampung, tapi bayang Din pun tiada. Aku risau. Din dicurikah? Memang sudah lama aku tidak menjenguk Din. Aku biarkan Din ditambat di kebun itu. Aku sibuk membantu Umi menjual kuih sementara menunggu keputusan SPM keluar. Kebiasaannya Umi yang akan memberi Din makan ketika aku ke pekan menjual kuih. Bersalahkah aku? Aku terus pulang ke rumah untuk bertanya pada Umi. Manalah tahu mungkin Umi yang lepaskan. Tapi kenapa?
Setibanya aku di rumah, aku melihat begitu ramai orang kampung di perkarangan teratak burukku. Hatiku gusar, berdebar-debar. Adakah sesuatu berlaku pada ahli keluarga ku? Umi atau Ina? Tidak mungkin! Tapi dari riak wajah mereka membayangkan keadaan yang berlawanan dengan tanggapan awalku. Aku mempercepatkan langkahku.
“Tahniah Mat. Kami bangga dengan kamu. Semoga lepas ini kamu lebih berjaya,” sapa Pak Harun.
“Terima kasih…” Aku hanya tersenyum kelat kerana masih risau sebelum melihat kelibat Umi dan Ina walaupun aku faham mungkin mereka sudah menerima berita tentang keputusanku.
“Abg!!” Ina memeluk ku dari belakang. Lega aku melihat Ina di hadapan mataku. “Umi mana? Kenapa ramai orang sangat ni?” Bertalu-talu aku bertanya pada adik kecilku itu.
“Ya, Mat. Umi di sini,” Hampir luluh hatiku mendengar suara Umi. Alhamdulillah. Tapi ini kenduri apa? Aku menjadi pelik.
“Pagi tadi Ketua Kampung datang sampaikan berita yang keputusan kamu adalah terbaik dalam daerah kita. Jadi Umi buat sedikit kenduri kesyukuran. Cuma Umi minta maaf tak beritahu kamu awal-awal. Dan juga maafkan Umi kerana Din…Umi korbankan untuk kenduri ini.” Terang Umi panjang lebar.
Aku akhirnya tersenyum gembira kerana membuat Umi dan Ina gembira. Setiap usaha pasti akan membuahkan hasilnya. Din, terima kasih kerana menjadi teman baikku selama ini dan kau terpaksa Umi korbankan kerana kenduri ini. Terima kasih Umi.

hehe..bgitu lah cternye..wlaupun simple tp bnyk bg pngajaran..anak mna yg x syg mak??huhu
renung2kn dan slamat beramal..!!!

08 April 2009

<< aLhaMduLiLLaH >>

erm,, pe agaknye ari nie ek?? hehe

dh dkat 3 ari xupdate blog nie..besa la busy mmnjang ngn keja..klu shbt2 nk taw, ana nie wanita bkerjaya..hehe, btol ke??

xdelah.. bwu abih pringkat mnengah la..smntara msa trluang nie, tingin plak nk curah bakti kt anak2 bngsa..huhu..

shbt2 msti dpt agak kn keja pa..

skolah tue dlahirkan dgn nma Madrasah Uthmaniyah (ABIM) kat glugor, penang..0wg penang la ktakan..ana start bbakti kt sna tgh2 bln november 08 kot..hehe ( xbpe ingat ) smpai la ujung bln mac 09..kna pcat ker??waaaa....



xde lah..ana resigned sndiri..haha, bngganya..

bkn nya pe..busy sket ngn borang2 yg nk diisi...UPU dh apply, insaniah pown dh apply..skrg nie plak pning nk apply al-azhar...( bley caye ke nk g mesir?? ) huhu..jodoh ktentuan ditgn tuhan..



ok, berbalik pd cter yg blaku spanjang 3 ari xupdate blog nie..

ana bwu blk dr glugor nie..blk2 trus bka internet, knon nya nk update blog..nk taw ana wtpe kt glugor? ana ada date ngn JPJ la..haha..besa la nk dptkan lesen P..ana p glugor pg isnin, trus transit kat skolah ABIM tue..tmpt pnginapan la ktakan..klu nk berulang blk plak jauh gak coz kna mnerjah jmbtan plau pnang..

ari tue da latihan trakhir utk test JPJ keesokan nya..start kul 2..



nk djadikan cter, tlinga nie x larat nk tadah..leteran demi leteran ku terima seadanya...cewahh..

besa la tue, latihan dh lma tggal tba2 nk praktis jd kaku..ketaq gak coz esok tue dh la nk test dh..tp xpa, dgn smangat yg kental ku hadapi jua..( blk2 tue bengang gler)



keesokan harinya.........



dgn doa dan azam baru ku lngkah nek keta p.man (ejen skolah mmndu) dgn ati yg tnang..haha

smntara nk smpai kt tmpat test tue, mta ana smpat g mnjeling tgk p.man tue bwk keta..kot2 la dpt berkat..smbil2 tue ana cba ingt blk apa yg ana bca smalam..( smpat g study mlm tue )

ceh! kalah study utk SPM..huhu

ssampainya dsna trus p dftar..dftar kui 8 tp taw x ana test kui bpa??

kui 12 bwu start test..sbar je la,..tgk muka2 tuan JPJ gerun gak..misai mlenting..huhu,.mau tcabut jntung ana..( tp x la smpai cmtu..over je )

mau x nye, kwn2 cter kta JPJ xbagi pluang pnya..slh sket je, "kau trun keta, meh ak bwk blk", ade jgk JPJ yg owg xdan nk smpai dh gtaw result dpt pa.."awk gagal"..huhu..kcewa mngalahkn ptus cnta..

tp smua tue x mnyebelahi ana..alhmdulillah, ana steady jer...( pdahal dlm hati dub-dab dub-dab smpai kering tekak2 )

maw xnya, dr pg xsapedek ( mkn )..abih jer test tue, ana tgk2 result,,fuh!! alhmdulillah la x mlayang duit ana lg RM65..nk taw pe??

msti la ana lulus..haha, bsyukur sgt.. x rugi la ana tadah tliga ngn leteran p.man tue..huhu

wt msa skrg nie nk tgu lesen P kluaq..dlm 2 3 ari gak la..mknanya jumaat nie la ana dpt..

erm,, ari isnin praktis, slasa test, ari nie pe plak??

ingt lpas test tue nk blk kmpung tercinta trus..tp ujan plak..dh la nk nek bas..huhu...alamat nya kna brmalam lg la kt sna..ari rabu pg tue rsa liat je nk bngun..tp kn ingat dh mnumpang kt tmpat owg kna la bntu mmbntu..xkan mkn tdo jer..pg tue ana tlg ngajar..gntikan klas ckgu yg xdpt dtg..

ank murid klu dh taw ckgu ksygn diorang nk benti, msti la sedey..huhu.."ustzh, ajaq la kami..", "ustzh, jgn la bhenti"..mcm2 lg la, smpai x larat nk lari..ada yg bg kad ucapan, ada yg snggup wat psmbahan..ehm, xtaw la bdk2 nie...

mcm tue la lmrah mnusia, bla dh ada dpan mta xmaw hrgai, xmaw dgq ckp..bla dh nk p tue, bwu kalut2 nk mlutut...renung2kan dan slamat beramal...wallahua'lam..