26 December 2010

soal jawab agama : BuLu KuCiNG SaH SoLaT TaK..??


... بسم الله الرحمن الرحيم ...


soalan :

- betulkah dalam fiqh syafie, bulu kucing dikatakan najis...??

- bagaimanakah status bulu yang tertanggal dari kucing yang masih hidup dan bulu yang tertanggal dari bangkai (kucing)?

- adakah tafsir ibnu abbas mahupun riwayat para sahabat mhupun tabi'in yang menyebut tentang status bulu kucing (bukan umum kepada kucing itu sendiri) itu sendiri?


*******************************

bulu kucing bukanlah najis, oleh kerana kucing itu sendiri bukan binatang yang najis, malahan bulu kucing yang jatuh kedalam air minuman juga tidak menajiskan minuman tersebut.

Berikut kami petik fatwa yang dikeluarkan Markas Fatwa dibawah pegawasan Dr Abdullah al-Faqih :-

"Kucing bukanlah binatang yang najis..

diriwayatkan dari pengarang2 al-Sunan dari Kabshah bt Ka'b ibn Malik, isteri kepada Abu Qutaadah, bahawa Abu Qutaadah masuk dan dia (isteri) menuangkan air kepadanya agar dia dapat melakukan wudhu'. Kemudian datang seekor kucing dan minum dari air tersebut, dan ia menarik takungan tersebut agar dapat minum air tersebut. Kabshah berkata :'Dia melihatku memandang kepadamya dan dia berkata, 'Adakah anda mendapatinya pelik, Ya anak perempuan saudaraku?'. Aku berkata,'Ya'. Dia berkata : 'Rasulullah saw bersabda : 'sesungguhnya bukanlah kucing itu najis, kerana sesungguhnya ia adalah dikalangan mereka yang biasanya berada dikeliling kamu (al-tawwaafeena ‘alaikum).

Maka dengan itu, apa yang datang pada bulunya adalah bersih dan tidak memudaratkan jika ia terjatuh kedalam makanan dan minuman, akan tetapi seeorang itu boleh meninggalkannya sebab menjaga kesihatan" [Fatwa IslamWeb : 52034]

------------

Perkataan " mereka yang biasanya berada dikeliling kamu " didalam hadith yang terkandung didalam fatwa diatas membawa maksud kucing itu juga bagaikan orang gaji atau orang rumah yang biasa berada dengan orang2 didalam rumah.

Terdapat juga didalam riwayat yang lain, dimana seorang wanita membawa makanan hareesa kepada A'isyah ra. dan mendapati beliau sedang bersolat. A'isyah telah mengisyaratkan kepadanya agar dia meletakkan barangan tersebut dibawah. Kemudan seekor kucing datang dan makan sedikit darinya. Apabila A'siyah selesai bersolat, beliau makan makanan yang telah makan oleh kucing tersebut dan berkata :

"'Rasulullah :saw bersabda : Kucing bukanlah najis, malah dia adalah diantara mereka yang biasanya berada dikeliling kamu". Aku melihat Rasulullah saw melakukan wudhu' dengan air yang telah diminum oleh kucing" [Hadith Riwayat Abu Daud dan lain2].
-----------

Berikut adalah jawapan dari JAKIM mengenai status bulu kucing :

Soalan :

adakah sah sembahyang jika kain sembahyang atau sejadah terdapat bulu kucing..?
Adakah bulu kucing ini dikategorikan sebagai najis?

Jawapan : Sah solat kerana bulu kucing bukan najis..

sumber : http://baheis.islam.gov.my/web/musykil.nsf
------

Kesimpulannya, kucing bukanlah binatang najis, begitu juga dengan bulunya. Kucing dianggap sebagai 'orang rumah' sebagaimana yang digambarkan didalam hadith Nabi saw diatas.

Terdapat dikalangan ulama2 bermazhab Syafie mengatakan bahawa apa yang tertanggal dari binatang yang haram dimakan adalah najis.
Menurut Prof Dr Wahbah al-Zuhaily (a-Fiqh al-Islami 1/175) bahawa disana terdapat pandangan yang menyebut bahawa jika bulu tersebut tidak lebih dari dua, maka ia dimaafkan. Namun demikian, jumhur ulama' berpendapat bahwa bulu kucing tidak najis, malah jika ia jatuh kedalam air sekalipun, maka air tersebut masih boleh diminum, sebagaimana Rasulullah melakukan wudhu' pada takungan air yang telah diminum oleh kucing, dan A'isyah juga makan kueh yang telah diusik oleh kucing.Kesemua ini menjadi dalil kesucian kucing.

wallahua'lam..

soal jawab agama : GeL RamBuT SaH WuDHuK ke TaK??


... بسم الله الرحمن الرحيم ...

soalan :

jika kita memakai minyak rambut, adakah sah air sembahyang kita..?



***********************************

Jawapan:

Merapikan rambut dengan minyak rambut (hair cream) dan menyisirnya bukanlah amalan di zaman kita sahaja bahkan pada tamadun purbakala sebelum tamaddun Islam lagi. Tidak ada larangan dari nas atau amaran Nabi saw mengenainya. Maka ia termasuk perkara yg dimaafkan.

Dalil:

HR Daruqutni," Ia mendiamkan beberapa hal sebagai rahmat untukmu, tanpa lupa, maka jangan kamu tercari-cari." (anNawawi-mengatakan hadis hasan).

HR Muslim, Ahmad, nasa'iy dan Ibn Majah dari Abi Hurairah ra," biarkanlah terhadap apa yg aku tinggakan untukmu."

Dalil alQur'an:

" hai orang2 beriman, janganlah kamu bertanyakan tentang sesuatu, jika ia jelas bagimu akan meyulitkanmu." AQ 5: 101


wallahu'alam...

soal jawab agama : KeLuaR aNGiN KeTiKa SoLaT ::.


... بسم الله الرحمن الرحيم ...


Didalam mazhab manakah yang mengatakan tidak batal wuduk dan juga solat apabila angin keluar melalui dubur?

*********************************


Ke semua mazhab ijmak (sepakat) dalam perkara ini bahawa keluar angin batal wudhu'.

Dari Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda, “Allah tidak akan menerima solat seseorang itu yang keluar gassehinggalah dia berwudhu’ semula.” Seorang lelalki dari hadhramaut telah bertanya kpd Abu Hurairah, “Apakah yang dimaksudkan mengeluarkan gas?” Dia menjawab, “Angin dengan atau tanpa bunyi.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dari Abdullah bin Zaid bin Aasim Al-Ansariy r.a katanya, seorang lelaki mengajukan pertanyaan kepada Nabi s.a.w bahawa dia seolah-olah mendapati sesuatu keluar dari duburnya ketika di dalam sembahyangnya. Baginda bersabda: “Dia tidak perlu membatalkan sembahyangnya sehinggalah dia terdengar suara atau tercium bau.”(Hadith riwayat Muslim)

“Jika salah seorang di antara kamu merasakan sesuatu di dlm perutnya, lalu sukar baginya (memastikan) apakah telah ada sesuatu yg keluar drpdnya atau belum, maka (dlm keadaan demikian), jgnlah dia keluar dari masjid sehingga dia (benar2) mendengar bunyi atau mencium bau.” (Diriwayatkan oleh Imam Baihaqi dlm sunan al-kubra dan Fathul Bari Al-Asqalani)

Tarjih ( pndapat yg diterima ):

Seseorang yang pasti bahawa telah keluar angin dari duburnya maka batal wudhu’nya. Namun sekiranya was2 samada dia keluar angina atau tidak, maka tidak batal wudhu’nya. Ini didasarkan kepada qaedah fiqh:

اليقين لايزل بشق
Keyakinan tidak dapat dihilangkan keraguan

Imam An-nawawi Rh berkata: “Maksud syak (ragu) menurut Ashab As-syafie ialah rasa takut atau keliru antara adanya sesuatu dan tidak adanya, baik kekeliruan itu kedua2nya itu setingkat atau salah satunya lebih kuat. Inilah pengertiannya menurut fuqaha dan kitab2 fiqh.”

Menurut ulama usul, jika kekeliruan itu bertingkat sama kuat, maka disebut syak (ragu), tetapi jika salah satunya lebih kuat disebut dzan (sangkaan, dugaan), manakala yg lemah disebut sebagai estimation/was-was (wahm)

_________________

Mazhab Hanafi mengatakan kentut tidak membatalkan wudhu' krn ia tidak dianggap angin ttp sebaliknya ia hanyalah hembusan. Walaubagaimanapun, pada pendapat saya pendapat ini tertolak krn berdasarkan hadis2 yg dikemukakan oleh ust Zayed krn kentut meliputi juga angin yg keluar. Wallahu 'alam.



Fiqh Islami
Dr Wahabh al-Zuhaily
_________________

Wassalam
Tahqeeq

Yang asah dalam madzhab Hanafee ialah keluarnya angin (kentut), ulat atau batu dari qubul (kemaluan depan: faraj atau zakar). Ini suatu yg abnormal dan ganjil, maka ia tidak membatalkan wudhu’. Adapun jika angin, batu atau ulat keluar dari jalan dubur (anus), ia sepakat bagi semua Imam yg empat akan batalnya wudhu’. Petikan dalam Fiqh Islami itu sebenarnya menjurus kepada apa yg keluar dari qubul bukan dubur. (Juga lihat Imam Abdul Wahab asySya’arani, alMizanul Kubraa)

Jika keluar kentut/angin dari dubur (anus) ia tidak khilaf. Khilafnya bila ia keluar dari qubul. Wallahu'alam...

soal jawab agama : KePuTiHaN ::.


... بسم الله الرحمن الرحيم ...


Soalan: Adakah keputihan itu satu penyakit dan sahkah jika dibawa solat...? dan apa bezanya air mazi & air mani...???


<><><><><><><><><><><><><><><><><>



Jawapan:

Kita sudah menjelaskan fiqh menyebut tiga jenis discharge (cecair) dari kemaluan perempuan:

haidh, nifas dan istihadhah.

Haidh adalah darah pusingan telor dan mukosa bagi rahim perempuan dan datang dalam period yg tetap.

Nifas adalah darah akibat bersalin dan yg lain semuanya diklasifikasi sebagai istihadzah yg dikaitkan dengan infeksi rahim dan faraj. termasuklah keputihan. Ia tidak sah dibawa solat tapi discharge (cecair itu) terlebih dahulu perlu dibersihkan dan juga kemaluan serta tidak wajib mandi janabah. Haidh dan nifas pula memerlukan perempuan itu menunggu hingga kering, mandi dan barulah boleh melakukan solat dll.


Madzi vs mani
:

Madzi adalah air ghairah bila aktiviti foreplay (muqaddimah jima') atau khayal.

Mani ialah air yg keluar ketika ber jima' / klimaks jima'..

(Dr Zaydan, Mufassyal)

Allahu a'alam

25 December 2010

.:: SeSeKaLi Di Uji

SeSeKaLi Di Uji - nice





Apa jua bala bencana singgah menerpa
Menguji jauh mananya sabar kita
Mungkin selama ini kita terlupa
Kita terlalu leka dengan nikmat kurniaanNya
Maka diberi sedikit ujian
Menguji tahap keimanan dijiwa
Bila kesusahan
Terasa hidup terlalu payah
Berbagai persoalan menerjah
Baru minta petunjuk hidayah
Usah berputus asa
Kerana ada rahmat disebaliknya
Yang tidak kita ketahui
Dalam hidup ini
Teruslah berdoa
Pada Allah
Pengasih Pemurah dan Penyayang

Bila kesusahan
Terasa hidup terlalu payah
Berbagai persoalan menerjah
Baru minta petunjuk hidayah
Usah berputus asa
Kerana ada rahmat disebaliknya
Yang tidak kita ketahui
Dalam hidup ini
Teruslah berdoa
Pada Allah
Pengasih Pemurah dan Penyayang

Kita terlalu leka dengan nikmat…kurniaanNya
Maka diberi sedikit ujian
Menguji tahap keimanan dijiwa

.:: InsPiRaSi HaTi ku

Inspirasi hati - dehearty







Kasih, kaulah ispirasi...

Bila sendirian fikiranku buntu
Mengingati dirimu
Dikau tiada lagi di sisiku
Hatiku sayu bertambah pilu

Kasih, kau inspirasiku
Kau mengajarku erti kehiduran ini
Takkan ku lupakan nasihatmu
Kerna ianya berguna untukku

Seringkali aku bedoa padaNya
Agar tabah menyusuri hidup ini
Ya Allah, berilah ku kekuatan
Untuk tempuhi dugaan yang mencabar

Sekiranya ku mendapat pengganti
Ku harapkan insan sepertimu, oh kasih
Banyak membantu dan mendorongku
Menjadi hamba yang taat kepadaNya

Seringkali aku bedoa padaNya
Agar tabah menyusuri hidup ini
Ya Allah, berilah ku kekuatan
Untuk tempuhi dugaan yang mencabar

Sekiranya ku mendapat pengganti
Ku harapkan insan sepertimu, oh kasih
Banyak membantu dan mendorongku
Menjadi hamba yang taat kepadaNya... Oho...

Sekiranya ku mendapat pengganti
Ku harapkan insan sebaikmu, oh kasih
Banyak membantu dan mendorongku
Menjadi hamba yang taat kepadaNya

Walau dirimu tiada lagi
Tapi hatiku tetap kepadamu
Kenangan bersamamu subur mewangi
Takkan luput dari ingatanku

Takkan luput dari ingatanku...



p/s : special dedicated to my little sis..^__^


thanx 4 being my sis.. =)

.:: KeKaSiH

keKaSiH - devotees






Kasih, telah terbina sebuah mahligai
Menjadi tanda agungnya cinta kita
Kasih, telah ku binakan sebuah istana
Menjadi tanda cinta sejati

Mekar menghiasi taman kasih kita
Dan di iringi haruman firdausi
Dikaulah permaisuri di hati suami
Penyejuk mata penenang di hati
Tapi angin yang mendatang
Bagaikan badai yang melanda
Kau pergi dulu tanpa menunggu ku
Kerna takdir ku relakan jua

Kekasih...
Akan ku pahatkan doaku
Di dalam lena dan jua jagaku
Kekasih...
Akan ku sirami pusaramu
Dengan cinta sejati

Hoo... Andai takdir kita bersama lagi
Ku ingin hidup bahgia bersamamu

Tapi angin yang mendatang
Bagaikan badai yang melanda
Kau pergi dulu tanpa menunggu ku
Kerna takdir ku relakan jua

Kekasih...
Akan ku pahatkan doaku
Di dalam lena dan jua jagaku
Kekasih...
Akan ku sirami pusaramu
Dengan cinta sejati

Hoo... Andai takdir kita bersama lagi
Ku ingin hidup bahgia bersamamu

Kasih, telah terbina sebuah mahligai
Menjadi tanda agungnya cinta kita
Kasih, telah ku binakan sebuah istana
Menjadi tanda cinta sejati
Menjadi tanda cinta sejati

13 December 2010

.:: LaSaGna SpeCiaL ::.

... بسم الله الرحمن الرحيم ...

salam alaik..
haa..!
laman dah bersih...boleh la kita meng update...
hehe..
spanjang pninggalan laman nie, penulis sedang bercuti..
waktu cuti pun, bukan nya tak online..
online....
tpi cuma malas nk update..besa la..
mo0d cuti lain2..hek3..
kawan2 nak taw apa yg penulis buat masa cuti??
jeng jeng jeng..!~~~

.:: LASAGNA SPECIAL ::.

Bahan2

1 bungkus (225 gm) Kulit Lasagna kering

1 s/b marjerin/mentega
½ s/k garam Air secukupnya , untuk merebus
125 gm mozarella cheese ~ diparut halus



Bahan2 Sos Daging


2 s/b marjerin/mentega 2 biji Bawang Putih, cincang halus
1 biji Bawang Bombay, cincang halus
500 gm ayam cincang 250 gm Tomato, kupas, parut (penulis guna 3 biji ~ just potong2 & terus blend dlm blender basah tanpa air.. tak parut pun) 300 gm Sos Tomato dlm botol 100 cc Air (pnulis guna setengah cawan)
3 blok kiub maggi ayam

1 s/k Oregano serbuk (penulis tak letak pun)
½ s/k Garam,
½ s/b Gula pasir
Bahan2 Sos Putih
50 gm marjerin/mentega (tak timbang pun.. bubuh dlm 3 sudu besar)
50 gm Tepung gandum ~ bancuh jadikan pes likat dengan sedikit air (dalam 3 sudu besar jugak)400 cc Susu Cair Evaporated (pnulis guna 1 tin susu cair)
100 cc Air (pnulis guna 100 ml, dalam setengah cawan)
125 gm Keju Cheddar parut
1 blok kiub maggi ayam
¼ s/k serbuk lada putih
¼ s/k serbuk buah pala ( tak letak pun)

Cara Menyediakan Kulit Lasagna

1. Panaskan air hingga mendidih, tambahkan marjerin dan garam.
Masukkan kulit lasagna satu persatu ke dalam air mendidih dan masak hingga kulit lasagna lembut. (Jgn terlalu lembut sgt.. nanti terkoyak)
Toskan dan masukkan dlm sebesen air biasa.


Cara Masak Sos Daging

1. Panaskan marjerin, tumis bawang putih dan bawang bombay hingga harum dan layu. Masukkan daging ayam cincang, kacau rata hingga daging ayam berubah warna & masak.

2. Tambahkan tomato parut (tomato blend) dan sos tomato dan air. Bubuh kiub pati ayam MAGGI, oregano serbuk, garam dan gula pasir. Masak hingga mendidih & sos agak kering.



Cara Masak Sos Putih

1. Panaskan marjerin, masukkan pes tepong gandum & kacau rata.
Tuang susu cair dan air sedikit demi sedikit sambil dikacau rata.
Tambahkan keju parut, kiub pati ayam MAGGI,
serbok lada putih & serbok pala.

2. Masak hingga mendidih dan mengental.




Penyediaan Terakhir

1. Sapu loyang atau caserole empat segi dengan marjerin di sekeliling,

2. Ratakan sos putih, tindankan sos merah dan ratakan, kemudian tindankan dgn kepingan lasagna.

3. Ulangi proses sama spt tadi diakhiri dengan susunan sos putih.



4. Taburkan cheese parut atasnya.

5. Bakar dengan suhu oven 180°C (atas bwh) hingga kuning kecoklatan (± 40 minit). (suhu bergantung oven masing2)

6. Angkat. Sajikan panas.



tadaa...!!!
dah siap... ^__^


ini bentuk lasagna yg sy buat...
bentuknya bulat sebab sy guna loyang yg bulat..


nampak macam pizza dh..haha

salah sorang model di syarikat kami..
hehe


p/s : slamat mencuba....^__^

jom cuci..!! habuk sudaa...~~


... بسم الله الرحمن الرحيم ...

assalamualaikum sume..
^__^
dh lame dh tak update..
alamak..!!
berhabuk n bersawang dah pun..huhu


jom tolong sapu n bersihkan habuk-habuk n sawang nie...
hehe



lalalalalala...~~~~

dah bersih nnti baru kita update yee...~~
bnyak cter nak dikongsikan spnjang peninggalan blog nie...

cter pe nak???
doremon? ultraman? spongebob?
hahaha
eh2..! cter kartun jew??
alamak..! kant0i sudaa...

macam2 cter ada...
tungguuu...!!!!
^^. pheeww...!!

hehe


08 November 2010

.:: kaSiH DaLaM DiaM ::.

...بسم الله الرحمن الرحيم...


bila belum bersedia melangkah lebih jauh dgn seseorang..
cukup lah hanya mencintai nya dalam
diam...
kerana diam mu adalah salah satu bukti cinta mu padanya...
kau ingin memuliakannya..
dengan tidak mengajak nya menjalin hubungan yang terlarang..
kau tak mahu merosak kan kesucian dan penjagaan hatinya....

kerana
diam mu memuliakan kesucian diri dan hatimu....
menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan merosakkan izzah dan iffahmu..
kerana
diam mu bukti kesetiaanmu padanya...
kerana mungkin saja orang yang kau cinta..
adalah juga pilihan Allah s.w.t..
pilihan yang terbaik untuk mu....

ingatkah kalian tentang kisah Fatimah dan Ali??
yang keduanya saling
memendam apa yang mereka rasakan....
tapi pada akhirnya mereka dipertemukan dalam ikatan suci nan indah...

kerana dalam
diam mu tersimpan kekuatan...
kekuatan harapan.....
hingga mungkin saja Allah akan membuat harapan mu itu menjadi nyata....
hingga
cinta mu yang diam itu dapat berbicara dalam kehidupan yang nyata...
bukan kah Allah tak akan pernah memutuskan harapan hambanya yang berharap....???

dan jika memang 'cinta dalam diam mu' itu...
tak memiliki kesempatan untuk berbicara di dunia nyata...
biarkan ia tetap
diam.....

jika dia memang bukan milik mu....
insyaAllah.....
melalui masa dan waktu....
Allah akan menghapuskan
'cinta dalam diam mu' itu...
dengan memberi rasa yang lebih indah..
dan insan yang yang lebih baik dari itu..

kenapa harus ragu-ragu??
kekuatan usah di tunggu....
tetapi perlu dicari....
biarkan 'cinta dalam diam mu' itu....
menjadi memori tersendiri.....
sudut hatimu menjadi rahsia antara kau dan Sang
Pemilik Hatimu....





29 October 2010

.:: anDai kU TaHu (T__T) ::.

..بسم الله الرحمن الرحيم..

salam alaik...
salam keberkatan di pagi Jumaat..
suka utk ana berkongsi sebuah cerita buat pembaca2...
berkisarkan tentang kehidupan suami dan isteri..
mari sama-sama kita ambil ikhtibar..
khususnya buat para suami..
^__^


kisah nya begini....

.............

Aku ( penulis ) dah kawin skarang. Bini aku memang baik sangat2. Tapi dia tak seperti yang aku expect masa kami belum kawin dulu. Masa belum kawin, aku tengok dia memang sorang yang pendiam je, jarang gile cakap ngan laki. Member2 mmg puji la cara dia. So memang susah jugak aku nak cuba tegur dia masa tu.. segan dowh. Memang obvious lah kalau aku tegur. Tapi aku suka dia macam tu, so xde la cemburu sangat sebab dia jarang borak2 ngan laki..

Cantik? Memang la, kalu x aku comfirm x sangkut punyer. Haha. Cantik pada mata aku la. Member2 pon ade yang cube usha. Sori le dia nak layan. Haha. Memang market. Last2 aku yang dapat, memang rasa bangga giler. hehe..

Eh, dok ngumpat2 pasal dia, lupa lak nak kasi tau nama. Nama panggilan dia Ara. Nama betol dirahsiakan. Hoho..

Aku usha cara yang leklok la, gi jumpa bapak dia dlu. gentlemen beb! Slow talk ngan bapak dia. Err, bapak dia nama Marzuki.. Bapak dia ni jenis sound direct rupenyer.. Pergh, mmg kena kutuk kaw2 la gua. Sebabnya, bila dia tanya kenal x anak dia? Gua cakap x sgt. Bapak dia tanya lagi, nape nak kawin ngan anak dia? Gua cakap sebab minat. Minat sebab ape? Gua cakap x tau.. Habis kalu x dapat anak dia? Gua cakap nak jugak! Bapak dia sound la, “ko ni, cane ko nak kawin ngan org yang ko x kenal? Gua jawab, lepas kawin la saya kenal dia pakcik.. pastu sengih2.. pastu bapak dia diam.

Masa tu rasa down gile. Bapak dia cam tolak mentah-mentah je proposal aku.. Ke dia saja nak uji kehebatan cinta aku?? Huhu.. Time tu aku dh terpikir nak usha calon lain je. Aku memang ade lagi sorang yang aku suke. Haa yang ni gua memang kamceng giler. Yang ni pulak nama dia Ika. Gua memang selasi lah ngan minah ni. Haha.. Tapi last2 orang lain gak yang gua pinang.

Hari keputusan proposal aku akhirnya tiba. Kputusannya.. jeng3.. x spt yang aku jangka. Haha. Aku ingat kena reject, satgi family diorang terima. Warghh happy giler. Alhamdulillah. So, memang sah la takde jodoh aku ngan Ika. Time aku bgtau Ika aku nak kawin, dia accept je. Kejam gile aku. Dia kata semoga aku bahagia.. lepas tu kami dah x jumpa.

Lepas akad nikah, kompemlah aku sebagai laki Ara. Happynye aku Tuhan je tau.. kat rumah.. dia macam biasa, cool je.. Tapi cool semacam la pulak. Sepatah aku tanya, setengah patah dia jawab. Kalu aku x buka mulut, memang x berbunyilah rumah kitorang.

Ara taklah ‘bisu’ sangat. Kadang2 dia bersuara gak.. Tapi bagi aku yang jenis suka cakap banyak ni, Ara bukan jenis yang boleh bawak borak sangat. Bila aku cakap pasal something, dia macam blur... Macam x supportive sangat. Last2 aku dah malas nak borak.. oh boringnye.. Yang dia tahu cuma tunjuk baris gigi dia ja.. sengih. Cam yg aku buat kt bapak dia dulu. Psycho seyh..

Nak jadik lagi tensen, aku ni jenis perokok sederhana tegar gak la. Tapi bini aku pulak mmg cam fobia giler ngan asap rokok. Bau nafas aku yg bersisa rokok pon, dia mesti batok.. x bau rokok pon dia dah selalu batok. Uhuk3 gitu.. Sebab sayang bini, makin lama makin kurang aku merokok.. kalu gian sangat pon aku merokok time kat ofis je.

Bini aku keje hospital, bahagian obat-obatan.. Aku lak xleh bau ubat, mesti pening kelapa.. Hari2 aku yang hantar, ambik dia gi spital. Time ambik dia balik, mmg hari2 lah baju dia bau obat dalam kete. So aku akan slalu bukak tingkap, nyaman sket..

Ada satu hari tu, masa hujan lebat. Xleh bukak tingkap kete, aku dah mmg pening-pening lalat dah.. Bau ubat.. Dengan poor visibility lg, kami accident! Langgar bontot kete orang depan. Kat spital, doktor kata bini aku keguguran akibat kemalangan tu. Hah??

Rupanya dia mengandung dua bulan.. Ara sendiri pon x tahu.. Ya Allah!!

Lepas kejadian tu aku terus suruh Ara benti keje. Dok rumah je.. Aku dah korbankan rokok aku, so dia kena korbankan keje dia. Aku dah x tahan bau ubat!! Aku sorang keje dah cukup sara idup kami!

Dekat setahun kami kawin, Ika tiba2 datang, dia kata masih sayang kat aku, nak aku ambik dia jadik bini no. 2.. Dia sanggup..

Alamak ni dah angau betol.. Padahal aku baru je kawin. Mungkin Ika yakin yang kami sangat serasi dan saling memahami, so dia berani propose kat aku. Then aku teros terang je la, aku cakap kat dia, yes aku memang x kamceng mane ngan bini aku skarang.. And banyak benda yang kami xde persamaan. Ara memang x banyak bercakap. Kalu aku cube buat lawak, dia macam x tangkap je. Sedih tol.. X pandai nak borak. Kalu jumpa member2 aku lagi le dia sunyi sepi. Dah le hari-hari dia suka masak benda yang sama.. Jarang la dapat makan yang lain sket. Kcuali makan luar. Itu pun dia akan order benda sama je.. Haha macam tu la bini aku.. Lucu lak..

Tapi kami masih cuba memahami hati budi masing2.. Aku cuba biasakan diri ngan bau ubat2 kat baju2 Ara dulu, cuba brenti merokok waktu awal2 kawin dulu.. Ara plak dh x keje, dah cuba belajar masak benda2 lain (jarang la menjadi).. Aku bagitau Ika, rumah tangga kami bahagia. Aku xleh menduakan dia.. Aku memang sayangkan dia. Ika terpaksa terima hakikat tu. Itu mmg last kami jumpa.

Kini, kami dapat rezeki sorang anak, dah besau, dekat 4 tahon la.. tp dah pandai mengaji sket2. Semua berkat kerajinan bini aku. Bab2 agama, mengaji sume dia mmg bagus. Anak aku Hafiz, memang dia train elok2 ngaji alQuran.. Alhamdulillah, semoga esok2 dia jadik anak yang soleh. Bagi aku itu la investment yang sangat2 menguntungkan!

Tapi sebenarnya dalam tempoh tu, kami x seperti pasangan yang lain, kot. Makin hari aku makin bosan ngan rumah tangga kami. Ara memang suka menyepi, jarang borak panjang2. Aku pulak suka keluar lepak ngan kawan2. Makin lama makin jarang aku duduk rumah. Lewat malam baru balik, bini dah tido. Esoknya pagi2 aku dh kena gi keje.. Dalam tempoh tu jugak, aku sebenarnya asyik keluar dengan sorang ofismate aku. Nama dia Lisa. Budak baru kat ofis aku.. Berbekalkan muka yang agak ade market ni, dia macam sangkut lak kat aku. So dialah yang slalu aku ajak kluar malam, teman aku borak2, kadang2 sampai pagi!

Aku sedar aku seolah2 mempergunakan dia untuk hiburkan hati aku.. Teringin nak kawin ngan dia, takot kecik hati si Ara pulak.. Dengan Lisa la tempat aku luahkan perasaan, kadang2 gadoh, kadang dia tercarut2 siap kat aku. Pastu minta maaf, dia kata tersasul.. Tapi aku mmg terhibur bila dok ngan Lisa. Bini aku kat rumah, dengan anak aku jarang sangat aku luangkan masa..

Ara sedar akan perubahan aku dari hari ke hari. Dia mula sedar aku ada pompuan lain. Satu hari dia bagitahu, dia izinkan kalu aku nak kawin lagi, tapi mesti dengan wanita yang elok2, sebab dia tak mahu pelajaran Hafiz terganggu. Aku pelik, apa kaitan??

Dan aku terfikir, Lisa tu wanita yang elok ke? Pakaian hari2 kompem ketat, make up kat muka 2 inci macam xleh kena air, x ambik air semayang ke? X semayang ke? Ke cuti sepanjang tahon?!

So aku postpone dulu hajat nak kawin ngan Lisa. Terfikir lepas kawin boleh nasihat kot sikit2, tapi time bencinta pon asyik lawan ape aku cakap. So sad!..

Ketika perkahwinan aku ngan Ara mencecah 4 tahun dulu, rumahtangga kami ditimpa dugaan yang maha besar. Ara mula jatoh sakit, batuk dia makin teruk, akhirnya masuk hospital. Dan saat itulah baru aku diberitahu, Ara mengidap penyakit barah tekak. Ya Allah!!

Doktor bagitau, Ara dah lama senarnya kena barah tu, penyakit yang akan buat dia slalu batuk, dan trpaksa menahan sakit bila bercakap! Aku rasa bagai kena tusuk dengan anak panah yang tumpul bila dengar benda tu!! Patut la Ara jarang sangat bercakap. Kenapa dia x bagitau aku??

Doc tu cakap lagi, penyakit tu makin lama makin teruk, dan bagi effect kat jantung. Sebab pernafasan dia selalu kurang dari sepatutnya. So jantung jadi lemah.. So itulah yang menyebabkan Ara jatuh sakit. Jantung dia skarang makin rosak akibat barah tu.

Jadi camane dia boleh ajar anak aku mengaji? Doktor tu bagitau, memang ada ubat utk diminum sebagai pelincir dalam tekak. Tapi hanya kurangkan rasa sakit, dan ia bertahan kejap je.. Tapi Ara x boleh selalu minum sebab ubat tu sangat mahal!!

Aku buntu..

Masa tulah baru aku terfikir, kami x penah bertikah lidah, x penah gado.. Mgkin itu hikmah dia.. Tapi aku x sedar selama ni.. Aku asyik tinggalkan dia, bergembira dengan pompuan lain.. Dia pula sanggup tanggung derita setiap kali perlu menjawab pertanyaan aku. Dan x penah luahkan derita kat aku..

Jantung Ara dah lemah sangat, doktor kata mungkin Ara x dapat bertahan lama.. Aku menangis depan doktor tu puas2, wlapun doktor pompuan. Aku dh x kisah. Aku menyesal dgn cara aku layan Ara selama ni.

Dia dah bagi aku macam2, jaga makan minum, pakaian aku, ajar anak kami mengaji, mmg x penah lawan apa aku cakap, apa aku suruh..

Aku suruh dia benti keje dulu, dia ikut. Walaupon kat rumah dia tetap baca buku pasal ubat-ubatan! Dia minat sangat dengan keje dia.. Maafkan abang Ara..

Bila balik rumah nak mandi kejap, aku sempat tengok balik kenangan2 kami.. Aku belek2, terjumpa kotak hantaran masa kami kawin dulu. Ada satu kotak jam, jam yang aku pakai sekarang.. Aku terkejut bila ada sehelai kertas dalam tu. Mula2 ingat kertas resit, tapi rupanya sepucuk surat!

1 Julai 2007,

Buat suami yang baru kupunya,

Terima kasih kerana menawarkan cintamu,

Yang ku tunggu-tunggu sejak kita mula bertemu dulu,

Ara memang cinta padamu,

Dan Ara menangis bila abang melamarku

Buat suamiku yang baru kupunya,

Luaranku mungkin nampak sempurna,

Luaranku mungkin ramai yang terpesona,

Tapi diriku bukanlah sesempurna abang sangka,

Kerna suaraku bukan kepunyaan kita

Buat suamiku yang baru kupunya,

Andai abang ingin melihat Ara ketawa,

Ara hanya mampu tersenyum pada abang,

Andai abang mahu Ara berjenaka,

Mungkin Ara kan menangis dibahu abang,

Kerana Ara tak mampu berbica,

Seperti orang lain berbicara,

Kerana Ara tak mampu ketawa,

Seperti orang lain ketawa

Jika membaca surat ini akan meleburkan cinta abang,

Ara pasrah dan relakan abang menjauhi,

Jika membaca surat ini Ara tetap dihati abang,

Ara sujud sejuta syukur pada Ilahi..

Yang benar,

Isteri yang menyanjungmu.

*Ara selitkan surat ini dalam kotak jam abang, semoga abang mudah terlihat surat ini..

Berderai lagi airmata jantan aku. Kenapa aku x terbaca surat ni 4 tahun dulu? Kenapa aku x tahu penderitaan Ara awal2 dulu? Kenapa baru sekarang?

4 tahun usia perkahwinan kami, Ara beri aku segala2nya.. dan paling penting dia bagi seorang anak yang comel dan bijak. Tapi apa yang pernah aku beri kat Ara?

Mulai saat tu aku jaga Ara sepenuh hati. Hari-hari memang keje ulang alik hospital. Masuk ofis pon kjap2. Anak aku bagi kakak Ara yang jaga. Masa tu aku dah serabai giler. Sangat x terurus. Baru aku sedar pentingnya Ara dalam hidup aku.

Dalam keadaan Ara yang agak lemah, aku minta kebenaran doktor untuk bawa dia melancong. Aku nak temani dia puas2. Aku nak bahagiakan dia dalam sisa2 hayat dia. Biar dia terlupa akan derita dia. Saat itu dia menangis kat bahu aku. Sejak dia sakit kami hanya berbalas tulisan kat kertas.. dan kertas2 tu aku kan simpan sampai bila2.

Dia tulis dia x menyesal kawin dengan aku. Dia tulis sangat bahagia hidup dengan aku. Siap cuba lukis gambar orang senyum.. haha.. Ya Allah hari2 itu kami sangat bahagia. Namun Ara dah makin lemah. Aku dah x mampu tengok dia derita. Setiap kali dia nak tarik nafas, sangatlah azab pada aku melihatnya.

“Ya Allah, jika Kau masih panjangkan hayat isteriku, Kau berilah aku separuh kesengsaraannya, biar kurang kesensaraannya Ya Allah.. Tapi jika hanya kematian yang dapat mematikan sengsara isteriku, aku redha Ya Allah..”

Aku x tahu apa lagi boleh aku buat.. Aku bacakan Yaasin ditelinganya berulang-ulang, biarkan anak kami dipangkuan memeluk-meluk ibunya..

Akhirnya Tuhan menjemputnya kembali. Aku pasrah. Kesedihanku terubat bila kulihat dia pergi dengan tenang. Sempat kuajarkan Syahadah.. dan dahinya berpeluh jernih. Lalu kukucup buat kali terakhir..

Kini, hmpir 5 tahun prkawinan kami, tinggal aku dengan Hafiz, dengan helaian2 tulisan terakhir Ara..

(T_T)


::- dipetik dari Tuah Mohd Bakheet note.....

.

26 October 2010

.:: BeBaSkaN..!!! (karya Fatimah Syarha) ::.

..بسم الله الرحمن الحيم..

assalamualaikum...
bahagia dan gembira hari ni..
alhamdulillah, nikmat Allah...^__^
kali nie suka ana nak berkongsi..
sebuah novel yang agak menarik..
anda kenal Fatimah Syarha..??
ana pasti ramai pembaca yang mngenali beliau..
beliau adalah seorang novelis yang terkenal..
novel-novel yang dikarang beliau sangat menarik..

antaranya adalah..

PEMILIK CINTA KU setelah Allah dan rasul :
isinya yang sangat menarik..



TAUTAN HATI




SEINDAH MAWAR BERDURI :
karya ini memenangi tempat ketiga..
bagi Sayembara Menulis Novel..
sempena ulang tahun Jubli Emas DBP..



SYABAB MUSAFIR KASIH :
melewati hari2 di Kampung Pacat Lintah..
walaupun melalui pembacaan, terasa terlalu dekat dengan hidup mereka..
terima kasih buat kak Fatimah Syarha..
kerana buatkan jiwa ini rasa & tersentuh dgn cerita dan mesej nya..
Hidup bermandikan tohmahan dan cacian tak pernah ada air mata..
Namun diri tercinta tetap terbela..
membuatkan hatiku tersentuh pada seorang Syabab....


dan kini yang terbaru..
BEBASKAN...!
masih belum di 'publish' kan..
nantikan kemunculan nya...

sedikit sedutan dari 'BEBASKAN'..


Cahaya bulan jatuh bersimbahan. Purnama terang.
Bu Dhiya’ dan dua orang anak gadis menderap perlahan-lahan
menuju ke tanah perkuburan Islam.
Tanpa bicara.
Suami Bu Dhiya’, Pak Yodong mengawasi di belakang.
Hanya dia yang memegang lam
pu suluh.
Tidak dipasang dek ingin menikmati cahaya alam.
Makam sepi.
Warna kemboja yang memutih indah disapa cahaya.
Harumannya menusuk deria. Salam dan doa berlantunan buat penghuni negeri abadi.
Barzakh, alam permulaan akhirat.
Di situ, bermulanya kembara di alam yang kekal.
Hati mereka diketuk rasa kesayuan dan keinsafan.
Bu Dhiya’ mengambil tempat di tepi tanah perkuburan.
Anak-anak gadis yang turut bersamanya ikut melabuh duduk.
Dalam satu bulatan, mereka sama-sama mengungkap al-Fatihah yang mulia.
Tiba-tiba, kedengaran bunyi yang aneh.
Cuk! Cuk!
Bunyi cangkul menerkam tanah. Sayup-sayup.
Seorang gadis memegang erat jubah Bu Dhiya’.
Menggeletar. Suami Bu Dhiya’ meluruskan lima jari, menunjuk isyarat bertenang.
Dia berjalan mencari arah bunyi itu. Daya inkuiri menendang-nendang sukma.
Bu Dhiya’ berdiri lalu menuruti jejak suaminya.
Kedua-dua anak gadis membuntuti.
Ekkkk…
Tangisan lemah seorang bayi merayu simpati.
Bersatu dalam tangisan seorang wanita yang mengesak tersedu-sedan.
Wanita itu tega mencangkul tanah.
Suku meter.
Kemudian, dia mengambil bayinya dan memasukkan ke dalam liang lahad yang digali. “Astargfirullahal azhim!” Tempik Bu Dhiya’.
Wanita di usia remaja itu kaget. Dia berlari lintang-pukang.
Langkahnya tak bermaya. Pak Yodong mengejar.
Kedua-dua anak gadis turut mengejar.
Bu Dhiya’ mendapatkan bayi malang itu.
Tiada seurat benangpun menyelimuti kesejukannya.
Tali pusat masih basah.
Badannya bengkak kemerah-merahan di sana-sini.
Kesan gigitan nyamuk dan semut. Bayi itu didakap ke dada.
Kepala si bayi terketar-ketar mencari susu di dada Bu Dhiya’.
Lemah.
Hampir hilang tenaga. Air mata keibuan tumpah.
“Ya Allah, kasihani dia.”
.

sedikit sinopsis dari 'BEBASKAN'..



Kerumitan persoalan tentang kewanitaan, kekeluargaan dan cinta sering mengundang salah faham terhadap agama.
Salah faham itu menyebabkan masyarakat makin jauh daripada-Nya.
Memenjarakan hati. Bu Dhiya’ hadir untuk mendidik bukan men
ghukum.
Dengan lembut sabar, kekeliruan dijernihkan satu persatu.
Membebaskan tanggapan.
“Adakah Islam memahami kesedihan hati seorang isteri apabila suaminya nak kahwin lagi?”
“Berdosakah isteri yang minta diceraikan atau khulu’ jika suaminya ingin berpoligami dengan sebab takut agamanya rosak kerana cemburu?”
“Kenapa dalam Islam poligami itu hukumnya harus?”
“Kenapa wanita perlu berhijab?”
“Kenapa lelaki dapat lebih banyak dalam harta waris?”
“Kenapa perlu hormat mak ayah yang tak tahu hormat anaknya?”
“Kenapa lepas kahwin baru boleh bercinta?”
Kenapa dan kenapa….
Bu Dhiya’ hanyalah seorang pekerja kebersihan biasa.
Dimuliakan kerana ilmu dan akhlaknya. Dia membuktikan, tangan yang menghayun penyapu mampu menghambat gelodak lumpur di jiwa. Merungkai kusut di minda.
Mulia itu pada takwa bukannya pada pangkat dan harta.
Dirinya bebas daripada pesona dunia.
Berlian hasil gilapan pesantren ini menjadi rujukan remaja-remaja puteri
yang sedang kacau fikirannya, berteka-teki dengan konflik diri.
Sara dan Dierani tenang berteduh di bawah redup kasihnya.
Bukan itu saja, para pensyarah di KOSDAT dan teman-teman sekerja juga
meneguk manfaatnya.
Bu Dhiya’ menyingkap tabir tentang baiknya Allah SWT.
Membebaskan kefahaman.
Bukti cinta sejati seorang ibu,
Bu Dhiya’ sentiasa mendoakan dan mengambil berat perihal anaknya, Qasdina. Biarpun cinta dibalas benci, Bu Dhiya’ tetap berbaik sangka.
Qasdina dianggap hanya menjadi mangsa keadaan bukan terus dilabel anak derhaka.
Dia tekad untuk terus berjuang membebaskan anaknya dari murka Ilahi selagi jasad belum ditelan bumi.
Doa, doa dan doa yang tidak putus-putus menghadiahkan keajaiban.
Dunia ini penjara. Tebal jeriji yang mengurung minda.
Ada golongan yang menyeru ke arah pembebasan dan emansipasi wanita
hakikatnya merekalah pemenjara wanita dalam kerangka pemikiran serakah.
Dimanipulasi. Ditarik hidung oleh pejuang feminism Barat.
Ada juga golongan yang bersikap melampau
sehingga masyarakat melihat berpegang dengan agama itu suatu hal yang rumit
dan membebankan.
Akibatnya, wanita terpaksa pasrah menyerahkan hala tuju kepada kaum lelaki.
Namun realitinya, tetap ada kebaikan yang boleh dikutip daripada dua golongan ini dan kekeliruan mereka boleh dijernihkan.
Merdekalah mereka yang membebaskan diri. Kita bagaimana?
Sudahkah kita bebas atau masih terpenjara?
..

p/s : mari lah sama2 kita menyokong jalan dakwah beliau..
moga mendapat manfaat..^__^






20 October 2010