19 April 2009

boRinG ke teNsi0N ek>>

assalamualaikum..
erm, dh lma x update..msti shbt2 boring kn asyik bce cter yg sma je..huhu
sbnq nya ana pown xtaw yg ana nie boring ke tension..wat msa skrg nie ana mnetap kt umh la..huhu( besa la pnganggur terhomat la ktakan )
ari sbtu mnggu lpaz ana pi jln2 kt SP n PERLIS..( dgr cam best je kn ) bknnya pa, ana p settle borang biasiswa plak..ltey gak klu nk cter psl borang nie..mcm2 borang kna isi.( cmtu la nk smbung blajaq, kna la trima pa saja dugaan..)dkat sminggu gak ana dok sna..( smpai ayah ana call soh blk..) hehe..besa la tue..paz settle borang tue ana blk umah..boring gler......huhu
besa la, dok sowg ( ngn mak ayah la )..xtaw nk wt apa..nk update blog tp mlaz..terpaksa la mmboringkan diri..hehe
nsib ana trsgt la bek (padahal tension gler mlayan kerenah sowg2 )coz abg ana antar ank die 3 owg..mak ana yg jga, tp ksian la jgk..tpaksa la ana gunakan kudrat ana utk mnghabiskan riwayat mreka..hehe..dgr cam ganas gler..mau x nyer buas gler..
yg sulong abg ( 5thun ), yg kdua kakak ( 4thun ) n yg kecik skali laki gak ( 8bln )...jga 3 owg tue sja cam jga 30 owg..huhu
camtu la klu nk jd mak su..haha..kdg2 smpai lunyai mak su nie kna blasah..besa la yg abang ( sulong ) tue ska brangan..nk jd ultraman la apa la..mak su nie plak kna jd raksasa..huhu( kna buli la )




cter psl kakak nie plak ( kedua ), ya Allah...dh la ska berangan..ska make up2 plak..mak su dia nie dh la xpndai nk make up2...bnyak ckp plak 2..dia dok dgq abg dia bca hadis yg abg dia blajaq kt skolah..dia pown tringin gak nk bca hadis..( bca pown bkn nya btul )



nk djadikan citer, ari tue ana pkai penyepit rmbut dia..tba2 dia prasan ana pkai, dia pown mngambil ksmpatan nk bca hadis kt ana..cmnie dia bca, "hadis kedekut, jgn pkai penyepit kakak"hahaha...ana dgr nk tgelak..tp pndai la jgk..
bdk2 tue blk ptg paz mak ayh diorg blk keja..tp nk djadikan cter, kakak nie plak wat prangai..
nk taw x?? dia xmau blk umh dia...fuh..!! nsib2..ana ngn mak ana smpai bsik kt dia soh blk..( klu nk ckp kuat2 stgi mak ayh dia dgr plak )..bkn nya mluat ka apa..cuma ltey ja..dia xmau blk n bg alasan nk tidoq ngn mak su..huhu
tp mlm2 dok caqi wan dia jgk...nk tidoq ngn wan..kdg2 ngn mak tok dia..nsib bek dia xmaw tidoq ngn mak su dia..bnyak ari gak dia tidoq umah ana.
cter psl adk die yg 8 bln tue plak, qeja nk jalan ja. besa la bwu blajaq jalan..klu sowg2 dia sja xpa, nie kna pgang tgn dia..dok tak teh, tak teh...sabar je la..smpai xbley wat keja len..
erm,,nie cter psl budak2 tue sja dh pnjang bjela...
nak cter psl ari ie plak, mlm nie ana kna bgegas ke glugor..taw x nk wat pa??
jd bidan terjun la plak, kna gnti ustz kat skolah yg ana ngajar tue..tp ok gak,drpd dok umah ja n smntara nk tgu sijil stam kuar..kna gnti 2 mnggu ja...alhamdulillah, ada gak keja...ilang sket boring nie..hehe
okey la, ana nk besiap nie..nie je yg smpat ana coretkan wat shbt2 skalian..
time kasih coz sudi mndgr kluhan ana..skian,
wassalam...

15 April 2009

DunIa ZaMaN SekAraNg....

assalamualaikum...
erm, pe plak ari nie ek??lme gak ana x update blog nie..rse cam usang jer..sbnr nye bnyk gak citer yg nk dikongsi..tp msa mncmburui..( btol ke?? mlaz kot..hehe )erm, ana mmg bz la wat mse skrg nie..ana x reti nk buat bnyak keja dlm satu msa..len la shbt2 ana yg len..sntiasa update blog diorang..huhu
pape pown ana de gak story utk shbt2 mngisi msa lpg utk mmbaca..( klu xde msa nk bca tgk tjuk pown jd la..hehe
ksahnye bmula bgini........

(HARAP DIBACA DENGAN NADA YG LEMAH BUKAN NYER NADA SINIS)
Coretan nie hanyalah `pENdaPaT' (tuan yg tulis coretan ini)...terpulang la kpd sesiapa yg membaca nyer...nak setuju ke x,terpulanglah...kalo rase x setuju atau rs semacam jerk tentang coretan yg ditulis nie...harap bg pandangan...da tugas kiter sesama islam kena bg nasihat sesama kiter..kena mengingati sesama sendiri...kepade sesiape yg terasa harap maaf la...bukannyer nk kutuk ke aper...nk marah pun takpe... Pada pendapat (tuan yg tulis coretan ini) la dunia nie dah teruk sangat dah...petanda hari kiamat pun dah nampak...tp kiter yg islam nie masih macam tu gak...tak berubah-ubah....yg x nk g solat nyer,yg suke judi(main no ekor),yg suke buat perkara sumbang dan mcm-mcm lagi lah...ishhxx...insaflah...yg dah tua pun same...ajal mungkin da dekat pun masih x nk insaf lg...bak kata pengacara edisi siasat ntv 7...aper kejadah nyer semua ini!!!yg mude pun same...jgn kater kiter nie muda,kita nie lambat lg nk meninggalkn dunie yg penuh keseronokan nie...kiter nie da la peminjam...telinga,mata,senang kater semua bahagian badan nie kiter pinjam...

Dulu maser (tuan yg tulis coretan ini) belajar agama kt sek rendah,ustazah (tuan yg tulis coretan ini) ader cakap..kiter sebelum lahir kt dunie nie kt da berjanji dkt ALLah yg kiter dah berjanji akn buat segala yg disuruh dan tinggalkn larangan nyer...biler kiter lahir kiter dah luper tentang janji tu...yelah baru je lahir, sape pun x ingat...sekarang nie dunie dah dalam kedahsyatan yg amat sgt...nk tau kenaper?ader jugak yg sanggup main-main agama...(tuan yg tulis coretan ini) x kisah kalau agama lain..nie da la memesongakn agama Islam...pandai2 sendiri wat hukum!anak saper la nie...sekarang nie banyak gak ajaran sesat yg ader...yg ikut 2 bukannyer calang-calang org...da lah ader ijazah,pangkat doktor pun ader...nie aper citer?gune la otak sikit,just dgr bute2 jerk...kalu raser x betul cari la buku hadis ke,tanyer pendapat org lain ker..nie x,dgr jerk org tu bace ayat Al-Quran, dah percaye...ei vome on la...penat2 je belajar tinggi2...

nie yg remaja lak lg satu...yg rempit nyer,yg minum arak,yg suker wat seks nyer,buang anak nyer lg...Please...kiter hidup x lama....paling tinggi pun dlm 60-70 thn kiter hidup...kalu raser umur 50 tahun nk bertaubat,luper kn jerk. maser mude2 nie la kiter sepatutnyer kutip pahala...tenaga pun ader..bile dah tua nnt,selalu sakit kn susah...(tuan yg tulis coretan ini) bkn bermaksud biler dah buat amal maser muda,lepas tua nnt boleh enjoy... Semua org tau bumi nie dah lamer,dah tua pun,usia pun dah berjuta-juta tahun,..kiter lak yg x tau bersyukur sanggup jerk merosakkn bumi...aper x nyer yg tebang pokok sana sini,perang nyer lg...sian la sikit kat bumi...dah lamer die manahan karenah manusia yg wat dosa sewenang-wenangnyer....

sekarang nie macam-macam bende pelik berlaku kat dunia nie..tsunami,banjir besar yg berlaku kt negara kiter malaysia,salji turun lebat kt jpn dan macam-macam lagi la...kalu nk tulis satu-satu bende pelik yg berlaku kt dunie nie..wah letih dibuatnyer...klau nk tau cr sendiri lagi bagus....dunie sekarang nie nk kejar kemewahan jerk....yelah semua org tau nilai kalu ader duit banyak-banyak..boleh beli macam-macam....bende yg kiter nampak nilai...pahala takde saper pun yg nampak nilai nyer.....kalu dapat pahala byk2,akan dapat ganjaran...tp ganjarn 2 kiter x tau nilainyer.. kalaulah AllAh bagi kita nmpk mcm maner nilai pahala,semua org berebut nak kut...

(tuan yg tulis coretan ini) raser elok kiter anggapkn pahala 2 mcm cr duit....kepada pemimpin-pemimpin jangan la terima rasuah...rakyat penat-penat jerk undi...patut nyer tunjuk la contoh teladan...kite kalau nk maju bkn dr segi bangunan jerk,lahiriah pun kena la maju..kiter nie org islam...sbg contoh la katakan ibnu sina,ibnu khaldun,diorg ni da la bijak malah dr segi lahiriah pun bagus...BANGUN nyer satu-satu tamadun tu ade lah dari segi zahiriah dan rohaniah...bukannyer maju dr segi teknologi semata-mata tp budi pekerti juga kenalah jugak...(tuan yg tulis coretan ini) bukannyer nk kutuk saper2 tp tulah hakikat nyer zaman sakarang...tiade niat nk kutuk,ini adalh nasihat lebih bagus kalu dipanggil pandangan (tuan yg tulis coretan ini)...

(tuan yg tulis coretan ini) bukan nk kutuk pemimpin yg amik rasuah, cumer mengharapkn dieorg nie menjalankn tanggungjawab yg diamanahkn jerk...(tuan yg tulis coretan ini) sygkn negara,bangsa,dan agama..kalau terasa (tuan yg tulis coretan ini) mintak maaf la banyak2 dr hujung rambut sampai hujung kaki...akhir kater sayangi lah dunia nie dan insaflah.... (coretan ini hanyalah pandangan sipenulis semata-mata mungkin ada kaitan yg masih hidup ataupun yg telah meninggal dunia...hak cerita adalah terpelihara..)


erm,,begitulah cternye..zman skrag nie mcm bley jd..tnda2 akhir zaman la kta kan..huhu..
renung2 kan dan slamat beramal..
sekian wassalam..

10 April 2009

Kisah Cintaku

Suatu pagi aku terbangun dan berpeluang melihat mentari terbit. Aaah.. kecantikan alam ciptaan Allah memang tiada tolok bandingnya. Sedang aku memerhati, aku puji Tuhan atas segala keindahan yang telah Ia sajikan .aku duduk dan terasa kehadiranNya di sisiku. Dia bertanya kepadaku, “Adakah kamu mencintai Aku?” Aku menjawab, “Sudah tentu! Engkaulah Penciptaku, masakan aku tidak mencintaiMu.” Kemudian Dia bertanya lagi, “Jika kamu ditakdirkan cacat anggota, adakah kamu akan mencitaiKu?” Aku tergamam seketika. Aku lihat tangan,kaki dan seluruh anggotaku; aku teringat pelbagai kerja yang mustahil aku lakukan tanpa anggotaku ini yang selama ini tidak kusedari kepentingannya.Kemudian aku jawab, “Tentunya ia amat sukar bagiku, tetapi aku akan tetap mencintaiMu.” Kemudian Dia bertanya lagi, “Jika kamu ditakdirkan buta, adakah kamu akan menyayangi segala ciptaanKu?” Bagaimana mungkin bagiku untuk mencintai sesuatu yang di dunia ini yang tak mampu aku lihat? Kemudian aku berfikir...ramai orang yang ditakdirkan buta di dunia ini, dan mereka masih mencintai Allah dan segala ciptaanNya. Lantas aku menjawab, “Amat sukar bagiku membayangkan keadaanku yang sedemikina rupa, namun begitu aku akan tetap menyintaimu Ya Allah.” Dia bertanya lagi, “Jika kamu ditakdirkan pekak, adakah kamu akan tetap mendengar kepada kata-kataKu?” Bagaimana mungkin bagiku mendengar jika aku pekak? Kemudian akutersedar bahawa mendengar itu tidak semestinya menggunakan telinga; tetapimenggunakan hati. Aku jawab, “Walaupun takdir itu amat berat bagiku, namun aku akan tetap menyintaiMu.” Dia menyambung lagi persoalanNya, “Jika kamu ditakdirkan bisu adakah kamu akan terus memujiKu?” Aku tertanya lagi, bagaimana aku boleh memuji tanpa suara? Aku terfikir kemudian yang Allah mahu kitame mujiNya dari dalam hati dan jiwa kita; tidak penting bagaimanakah bunyinya. Kemudian aku menjawab, “Sungguhpun aku tidak mampu untuk mambunyikan pujian bagiMu, aku akan tetap memujiMu.” Dan... Dia terus betanya lagi, “Adakah kamu benar-benar menyintaiKu?” dengan nada yang tegas dan penuh keberanian. Aku jawab dengan yakin, “Ya, benar Tuhanku, aku menyintaimu kerana Engkaulah satu-satunya Tuhanku dan Tuhan yang sebenar!” Aku fikir jawapanku tadi sudah cukup bagus untuk menjawab soalanNya tadi, tetapi Dia terus bertanyakan lagi, “Kalau begitu kenapa kamu masih melakukan dosa?” Aku jawab, “Kerana aku cuma manusia bisa yang selalu lalai; aku tidak sempurna...aku bukan maksum.” “Kalau begitu, kenapa ketika kamu senang dan gembira...kamu lupakanKu; kamu lari jauh daripadaKu? Dan kenapa ketika kamu susah dan mahukan bantuan...kamu terus ingat kepada Aku; kamu datang dekat dan merayu kepada Aku?” Aku tidak mampu berkata-kata. Yang kusedari...titisan panas turun membasahi pipiku. Dia sambung lagi, “Mengapa kamu buat begini...kadang-kadang sujud menyembahKu, dan kemudian membelakangiKu; tidak pedulikanKu? Mengapa kamu hanya datang mencariKu hanya ketika kamu nengingatiKu? Mengapa kamu meminta kepadaKu sedang kamu tidak setia kepadaKu?” Kurasakan titisan panas mengalir deras membasahi pipiku tanpa henti. “Mengapa kamu malu kepadaKu? Mengapa kamu tidak mahu menyebarkan suruhanKu? Mengapa ketika kamu dizalimi kamu adukan kepada yang lain sedang Aku sedia mendengar segala rintihanmu? Mengapa kamu sering membuat alasan ketika Aku memberimu peluang untuk berkhidmat di jalanKu?”
Mengapa kamu sering membuat alasan ketika Aku memberimu peluang untuk berkhidmat di jalanKu?
Ku gagahi bibirku untuk mengucapkan patah-patah perkataan bagi menjawab segala soalan yang bertubi-tubi diajukan kepadaku. Tetapi aku tidak punyai jawapan bagi persoalan-persoalan tadi. Lidahku yang selama ini lancar berkata-kata, kini kelu. Otakku ligat mencari jawapan... atau alasan... namun tiada apa yang kutemui sebagai jawapan. Dia berkata-kata lagi... “Kamu diberikan sebuah kehidupan. Aku jadikan dalam dirimu keistimewaan dan kelebihan berbanding orang lain untuk kamu berjuang di jalanKu, tetapi kamu tetap berpaling dari jalanKu. Aku tunjukkan kepadamu kata-kataKu sebagai panduan kamu dalam hidup ini, tetapi kamu tidak mahu mempelajari atau menghayatinya. Acap kali Aku berkata-kata kepadamu, tetapi kamu berpaling daripada melihatnya. Aku turunkan kepada kamu pesuruhKu, tetapi kamu tidak ambil peduli ketika sunnahnya ditinggalkan. Aku dengar segala permintaan dan rayuanmu kepadaKu... dan semuanya telah Aku perkenankan dengan pelbagai cara.” SambungNya lagi, “Kini... adakah kamu menyintaiKu?” Aku tidak mampu menjawabnya lagi. Bagaimana harus aku jawab persoalan ini.. Dalam tak sedar, aku malu dengan segala apa yang telah aku lakukan selama ini. Aku tidak lagi punya alasan bagi menyelamatkan diriku. Apa yang boleh aku jawab bagi persoalan itu? Ketika hatiku berteriak menangis, dan bercucuran airmata mengalir turun di kedua-dua belah pipiku, aku merintih, “Oh Tuhanku... ampunkanlah segala dosaku. Aku tidak layak menjadi hambaMu Ya Allah...” ..Kemudian Dia menjawab, “Sifatku pengampun...barangsiapa yang memohon keampunan dariKu, nescaya Aku ampunkannya. Dan Aku ampunkan kamu wahai hambaKu.” Aku bertanya kepadaNya, “Mengapa Engkau tetap mengampunkanku sungguhpun aku melakukan kesalahan berulangkali dan memohon ampun berulangkali? Sampai begitu sekalikah cintaMu terhadapku?” Dia menjawab “Kerana kamu adalah ciptaanKu. Aku sekali-kali tidak akan mengabaikanmu. Apabila kamu menangis aku akan bersimpati kepadamu dan mendengar segala rintihanmu. Apabila kamu melonjak kegirangan Aku akan turut gembira dengan kegembiraanmu. Apabila kamu berasa gundah dan kesepian, Aku akan memberikanmu semangat. Apabila kamu jatuh Aku akan membangkitkanmu. Apabila kamu keletihan Aku akan membantumu. Aku akan tetap bersama-samamu hinggalah ke hari yang akhir dan Aku akan menyayangimu selama-lamanya.”Seingat aku... aku tidak pernah menangis sebegini. Aku sendiri tidak mengerti kenapa hatiku ini begitu keras; tidak mampu menangis menyesali segala dosaku selama ini. Dan..buat kali pertamanya dalam hidupku ini... aku benar-benar solat dalam ertikata yang sebenar. Ya Allah..betapa indahnya dapat merasakan kehadiran-Mu di setiap waktu..

Tuhanku ampunkanlah segala dosaku Tuhanku maafkanlah kejahilan hambaMu Ku sering melanggar laranganMu Dalam sedar ataupun tidak Ku sering meninggalkan suruhanMu Walau sedar aku milikMu Bilakah diri ini kan kembali Kepada fitrah sebenar Pagi kuingat petang kualpa Begitulah silih berganti Oh Tuhanku kau pimpinlah diri ini Yang mendamba CintaMu Aku lemah aku jahil Tanpa pimpinan dariMu Kau pengasih Kau penyayang Kepada hamba-hambaMu Selangkah ku kepadaMu Seribu langkah Kau padaku Ku sering berjanji di hadapanMu Ku sering jua memungkiri Ku pernah menangis keranaMu Kemudian kerawa semula Kutakut kepadaMu Ku mengharap jua padaMu Mogakukan selamat dunia akhirat Seperti rasul dan sahabat..........

trima ksih ummi...

salam,,erm, ana xtaw nk update pe ari nie..cuma ana da satu qisoh nk bkongsi ngn shbt2..skurang2 nye ana ade gak bnda yg nk dikongsi..cmni cter die.......

Jam di dinding menunjukkan pukul 7.00 pagi. Aku lambat lagi hari ini. Bergegas aku bangun tidak mahu terlepas Subuh. Lewat ke sekolah? Sebenarnya bukan sahaja hari ini, tetapi dah seminggu aku lewat ke sekolah. Jarak rumahku ke sekolah lebih kurang 30 minit berbasikal. Pasti Cikgu Zarina denda aku lagi hari ini. Daripada didenda, baik aku ponteng. Bukan aku sengaja, mana lah boleh bangun awal kalau dah masa tidur pun dinihari. Din teman baik ku sejak aku kecil. Dia tidak pernah mengeluh mendengar rintihan anak yatim ini. Hanya memandang sayu wajah ku. Aku menjadi yatim 3 tahun yang lalu dan sejak itu Umi yang didik dan besarkan kami 2 beradik. Aku punya seorang adik perempuan, Ina. Aku mengenali Din ketika umur ku 14 tahun dan tahun ini genap 3 tahun kami bersama. Din, kambing peliharaan peninggalan arwah ayahku.
“Kamu tak ke sekolah hari ni Mat?” Tanya Umi ketika aku melintasi dapur untuk ke bilik air mengambil wuduk.
“Tak..lewat…” jawabku pendek. Umi hanya menggeleng.
Dia tahu perangaiku yang tidak suka dipaksa. Tetapi aku terlihat matanya bergenang. Aku menjadi serba salah. Bersalah melihat air mata seorang ibu.
“Umi, Mat pergi dulu,” Kuhulur tangan minta disambut Umi.
Tika itu Umi tatap puas wajahku. Sejak doktor sahkan Umi menghidap kanser paru-paru, aku tidak sampai hati untuk buat Umi kecewa.
“Belajar betul-betul nak. Tahun ini kamu bakal hadapi peperiksaan besar. Kita bukan orang senang. Entah esok lusa Umi tak ada, kamu yang kena jaga adik kamu,” pesan Umi.
Entah kenapa pesanan Umi kali ini terus masuk ke dalam hatiku. Aku bertekad untuk belajar bersungguh-sungguh dan mengubah nasib kami sekeluarga. Benar kata Umi, tahun ini aku bakal menduduki Sijil Pelajaran Malaysia. Aku mahu Umi gembira. Menjadi anak yang soleh dan taat. Itu janjiku pada arwah ayahku sebelum dia terlibat dalam nahas yang meragut nyawanya. Janji yang pasti aku tunaikan. Sejak itu aku tidak lagi ponteng sekolah dan berusaha dengan tekun. Umi perasan akan perubahanku. Berkat doamu Umi, terima kasih. Keputusan peperiksaan telah diumumkan dan satu kejutan buatku kerana aku adalah antara pelajar terbaik sekolah. Berkat usaha, doa dari Umi, bantuan guru-guru dan rakan-rakan ku.
“Aku takkan melupakan kalian yang membantuku,” Getus hati kecilku.
Aku tidak sabar untuk pulang membawa berita gembira untuk Umi. Kali ini pasti Umi akan menangis, tapi aku pasti tangisan itu tanda kegembiraan.
Sebelum aku pulang ke rumah, aku ke kebun untuk menjenguk keadaan kawan baikku, Din. Sudah lama aku tidak ke situ. Aku tergamam Din tiada. Puas aku mencari di keliling kampung, tapi bayang Din pun tiada. Aku risau. Din dicurikah? Memang sudah lama aku tidak menjenguk Din. Aku biarkan Din ditambat di kebun itu. Aku sibuk membantu Umi menjual kuih sementara menunggu keputusan SPM keluar. Kebiasaannya Umi yang akan memberi Din makan ketika aku ke pekan menjual kuih. Bersalahkah aku? Aku terus pulang ke rumah untuk bertanya pada Umi. Manalah tahu mungkin Umi yang lepaskan. Tapi kenapa?
Setibanya aku di rumah, aku melihat begitu ramai orang kampung di perkarangan teratak burukku. Hatiku gusar, berdebar-debar. Adakah sesuatu berlaku pada ahli keluarga ku? Umi atau Ina? Tidak mungkin! Tapi dari riak wajah mereka membayangkan keadaan yang berlawanan dengan tanggapan awalku. Aku mempercepatkan langkahku.
“Tahniah Mat. Kami bangga dengan kamu. Semoga lepas ini kamu lebih berjaya,” sapa Pak Harun.
“Terima kasih…” Aku hanya tersenyum kelat kerana masih risau sebelum melihat kelibat Umi dan Ina walaupun aku faham mungkin mereka sudah menerima berita tentang keputusanku.
“Abg!!” Ina memeluk ku dari belakang. Lega aku melihat Ina di hadapan mataku. “Umi mana? Kenapa ramai orang sangat ni?” Bertalu-talu aku bertanya pada adik kecilku itu.
“Ya, Mat. Umi di sini,” Hampir luluh hatiku mendengar suara Umi. Alhamdulillah. Tapi ini kenduri apa? Aku menjadi pelik.
“Pagi tadi Ketua Kampung datang sampaikan berita yang keputusan kamu adalah terbaik dalam daerah kita. Jadi Umi buat sedikit kenduri kesyukuran. Cuma Umi minta maaf tak beritahu kamu awal-awal. Dan juga maafkan Umi kerana Din…Umi korbankan untuk kenduri ini.” Terang Umi panjang lebar.
Aku akhirnya tersenyum gembira kerana membuat Umi dan Ina gembira. Setiap usaha pasti akan membuahkan hasilnya. Din, terima kasih kerana menjadi teman baikku selama ini dan kau terpaksa Umi korbankan kerana kenduri ini. Terima kasih Umi.

hehe..bgitu lah cternye..wlaupun simple tp bnyk bg pngajaran..anak mna yg x syg mak??huhu
renung2kn dan slamat beramal..!!!

08 April 2009

<< aLhaMduLiLLaH >>

erm,, pe agaknye ari nie ek?? hehe

dh dkat 3 ari xupdate blog nie..besa la busy mmnjang ngn keja..klu shbt2 nk taw, ana nie wanita bkerjaya..hehe, btol ke??

xdelah.. bwu abih pringkat mnengah la..smntara msa trluang nie, tingin plak nk curah bakti kt anak2 bngsa..huhu..

shbt2 msti dpt agak kn keja pa..

skolah tue dlahirkan dgn nma Madrasah Uthmaniyah (ABIM) kat glugor, penang..0wg penang la ktakan..ana start bbakti kt sna tgh2 bln november 08 kot..hehe ( xbpe ingat ) smpai la ujung bln mac 09..kna pcat ker??waaaa....



xde lah..ana resigned sndiri..haha, bngganya..

bkn nya pe..busy sket ngn borang2 yg nk diisi...UPU dh apply, insaniah pown dh apply..skrg nie plak pning nk apply al-azhar...( bley caye ke nk g mesir?? ) huhu..jodoh ktentuan ditgn tuhan..



ok, berbalik pd cter yg blaku spanjang 3 ari xupdate blog nie..

ana bwu blk dr glugor nie..blk2 trus bka internet, knon nya nk update blog..nk taw ana wtpe kt glugor? ana ada date ngn JPJ la..haha..besa la nk dptkan lesen P..ana p glugor pg isnin, trus transit kat skolah ABIM tue..tmpt pnginapan la ktakan..klu nk berulang blk plak jauh gak coz kna mnerjah jmbtan plau pnang..

ari tue da latihan trakhir utk test JPJ keesokan nya..start kul 2..



nk djadikan cter, tlinga nie x larat nk tadah..leteran demi leteran ku terima seadanya...cewahh..

besa la tue, latihan dh lma tggal tba2 nk praktis jd kaku..ketaq gak coz esok tue dh la nk test dh..tp xpa, dgn smangat yg kental ku hadapi jua..( blk2 tue bengang gler)



keesokan harinya.........



dgn doa dan azam baru ku lngkah nek keta p.man (ejen skolah mmndu) dgn ati yg tnang..haha

smntara nk smpai kt tmpat test tue, mta ana smpat g mnjeling tgk p.man tue bwk keta..kot2 la dpt berkat..smbil2 tue ana cba ingt blk apa yg ana bca smalam..( smpat g study mlm tue )

ceh! kalah study utk SPM..huhu

ssampainya dsna trus p dftar..dftar kui 8 tp taw x ana test kui bpa??

kui 12 bwu start test..sbar je la,..tgk muka2 tuan JPJ gerun gak..misai mlenting..huhu,.mau tcabut jntung ana..( tp x la smpai cmtu..over je )

mau x nye, kwn2 cter kta JPJ xbagi pluang pnya..slh sket je, "kau trun keta, meh ak bwk blk", ade jgk JPJ yg owg xdan nk smpai dh gtaw result dpt pa.."awk gagal"..huhu..kcewa mngalahkn ptus cnta..

tp smua tue x mnyebelahi ana..alhmdulillah, ana steady jer...( pdahal dlm hati dub-dab dub-dab smpai kering tekak2 )

maw xnya, dr pg xsapedek ( mkn )..abih jer test tue, ana tgk2 result,,fuh!! alhmdulillah la x mlayang duit ana lg RM65..nk taw pe??

msti la ana lulus..haha, bsyukur sgt.. x rugi la ana tadah tliga ngn leteran p.man tue..huhu

wt msa skrg nie nk tgu lesen P kluaq..dlm 2 3 ari gak la..mknanya jumaat nie la ana dpt..

erm,, ari isnin praktis, slasa test, ari nie pe plak??

ingt lpas test tue nk blk kmpung tercinta trus..tp ujan plak..dh la nk nek bas..huhu...alamat nya kna brmalam lg la kt sna..ari rabu pg tue rsa liat je nk bngun..tp kn ingat dh mnumpang kt tmpat owg kna la bntu mmbntu..xkan mkn tdo jer..pg tue ana tlg ngajar..gntikan klas ckgu yg xdpt dtg..

ank murid klu dh taw ckgu ksygn diorang nk benti, msti la sedey..huhu.."ustzh, ajaq la kami..", "ustzh, jgn la bhenti"..mcm2 lg la, smpai x larat nk lari..ada yg bg kad ucapan, ada yg snggup wat psmbahan..ehm, xtaw la bdk2 nie...

mcm tue la lmrah mnusia, bla dh ada dpan mta xmaw hrgai, xmaw dgq ckp..bla dh nk p tue, bwu kalut2 nk mlutut...renung2kan dan slamat beramal...wallahua'lam..

06 April 2009

assalamualaikum..

salam mujahadah, salam ziarah...
kaifahal antunna smua??
hrp2 dlm lindungan allah s.w.t..

sdikit pntun ana ingin ungkapkn:

(alamak!! lpa sbaris la)
ambil galah tlg jolokkan.
kami budak baru belajar,
kalau salah tlg tnjukkan.hehe

ana bru lg dlm blog nie, nie pown hasil tnjuk ajar dr shbt2..
smntara ada masa trluang bley ana hbiskan dgn buat blog nie..
klu ada slh dan slap tlg la bg tnjuk ajar..