15 April 2009

DunIa ZaMaN SekAraNg....

assalamualaikum...
erm, pe plak ari nie ek??lme gak ana x update blog nie..rse cam usang jer..sbnr nye bnyk gak citer yg nk dikongsi..tp msa mncmburui..( btol ke?? mlaz kot..hehe )erm, ana mmg bz la wat mse skrg nie..ana x reti nk buat bnyak keja dlm satu msa..len la shbt2 ana yg len..sntiasa update blog diorang..huhu
pape pown ana de gak story utk shbt2 mngisi msa lpg utk mmbaca..( klu xde msa nk bca tgk tjuk pown jd la..hehe
ksahnye bmula bgini........

(HARAP DIBACA DENGAN NADA YG LEMAH BUKAN NYER NADA SINIS)
Coretan nie hanyalah `pENdaPaT' (tuan yg tulis coretan ini)...terpulang la kpd sesiapa yg membaca nyer...nak setuju ke x,terpulanglah...kalo rase x setuju atau rs semacam jerk tentang coretan yg ditulis nie...harap bg pandangan...da tugas kiter sesama islam kena bg nasihat sesama kiter..kena mengingati sesama sendiri...kepade sesiape yg terasa harap maaf la...bukannyer nk kutuk ke aper...nk marah pun takpe... Pada pendapat (tuan yg tulis coretan ini) la dunia nie dah teruk sangat dah...petanda hari kiamat pun dah nampak...tp kiter yg islam nie masih macam tu gak...tak berubah-ubah....yg x nk g solat nyer,yg suke judi(main no ekor),yg suke buat perkara sumbang dan mcm-mcm lagi lah...ishhxx...insaflah...yg dah tua pun same...ajal mungkin da dekat pun masih x nk insaf lg...bak kata pengacara edisi siasat ntv 7...aper kejadah nyer semua ini!!!yg mude pun same...jgn kater kiter nie muda,kita nie lambat lg nk meninggalkn dunie yg penuh keseronokan nie...kiter nie da la peminjam...telinga,mata,senang kater semua bahagian badan nie kiter pinjam...

Dulu maser (tuan yg tulis coretan ini) belajar agama kt sek rendah,ustazah (tuan yg tulis coretan ini) ader cakap..kiter sebelum lahir kt dunie nie kt da berjanji dkt ALLah yg kiter dah berjanji akn buat segala yg disuruh dan tinggalkn larangan nyer...biler kiter lahir kiter dah luper tentang janji tu...yelah baru je lahir, sape pun x ingat...sekarang nie dunie dah dalam kedahsyatan yg amat sgt...nk tau kenaper?ader jugak yg sanggup main-main agama...(tuan yg tulis coretan ini) x kisah kalau agama lain..nie da la memesongakn agama Islam...pandai2 sendiri wat hukum!anak saper la nie...sekarang nie banyak gak ajaran sesat yg ader...yg ikut 2 bukannyer calang-calang org...da lah ader ijazah,pangkat doktor pun ader...nie aper citer?gune la otak sikit,just dgr bute2 jerk...kalu raser x betul cari la buku hadis ke,tanyer pendapat org lain ker..nie x,dgr jerk org tu bace ayat Al-Quran, dah percaye...ei vome on la...penat2 je belajar tinggi2...

nie yg remaja lak lg satu...yg rempit nyer,yg minum arak,yg suker wat seks nyer,buang anak nyer lg...Please...kiter hidup x lama....paling tinggi pun dlm 60-70 thn kiter hidup...kalu raser umur 50 tahun nk bertaubat,luper kn jerk. maser mude2 nie la kiter sepatutnyer kutip pahala...tenaga pun ader..bile dah tua nnt,selalu sakit kn susah...(tuan yg tulis coretan ini) bkn bermaksud biler dah buat amal maser muda,lepas tua nnt boleh enjoy... Semua org tau bumi nie dah lamer,dah tua pun,usia pun dah berjuta-juta tahun,..kiter lak yg x tau bersyukur sanggup jerk merosakkn bumi...aper x nyer yg tebang pokok sana sini,perang nyer lg...sian la sikit kat bumi...dah lamer die manahan karenah manusia yg wat dosa sewenang-wenangnyer....

sekarang nie macam-macam bende pelik berlaku kat dunia nie..tsunami,banjir besar yg berlaku kt negara kiter malaysia,salji turun lebat kt jpn dan macam-macam lagi la...kalu nk tulis satu-satu bende pelik yg berlaku kt dunie nie..wah letih dibuatnyer...klau nk tau cr sendiri lagi bagus....dunie sekarang nie nk kejar kemewahan jerk....yelah semua org tau nilai kalu ader duit banyak-banyak..boleh beli macam-macam....bende yg kiter nampak nilai...pahala takde saper pun yg nampak nilai nyer.....kalu dapat pahala byk2,akan dapat ganjaran...tp ganjarn 2 kiter x tau nilainyer.. kalaulah AllAh bagi kita nmpk mcm maner nilai pahala,semua org berebut nak kut...

(tuan yg tulis coretan ini) raser elok kiter anggapkn pahala 2 mcm cr duit....kepada pemimpin-pemimpin jangan la terima rasuah...rakyat penat-penat jerk undi...patut nyer tunjuk la contoh teladan...kite kalau nk maju bkn dr segi bangunan jerk,lahiriah pun kena la maju..kiter nie org islam...sbg contoh la katakan ibnu sina,ibnu khaldun,diorg ni da la bijak malah dr segi lahiriah pun bagus...BANGUN nyer satu-satu tamadun tu ade lah dari segi zahiriah dan rohaniah...bukannyer maju dr segi teknologi semata-mata tp budi pekerti juga kenalah jugak...(tuan yg tulis coretan ini) bukannyer nk kutuk saper2 tp tulah hakikat nyer zaman sakarang...tiade niat nk kutuk,ini adalh nasihat lebih bagus kalu dipanggil pandangan (tuan yg tulis coretan ini)...

(tuan yg tulis coretan ini) bukan nk kutuk pemimpin yg amik rasuah, cumer mengharapkn dieorg nie menjalankn tanggungjawab yg diamanahkn jerk...(tuan yg tulis coretan ini) sygkn negara,bangsa,dan agama..kalau terasa (tuan yg tulis coretan ini) mintak maaf la banyak2 dr hujung rambut sampai hujung kaki...akhir kater sayangi lah dunia nie dan insaflah.... (coretan ini hanyalah pandangan sipenulis semata-mata mungkin ada kaitan yg masih hidup ataupun yg telah meninggal dunia...hak cerita adalah terpelihara..)


erm,,begitulah cternye..zman skrag nie mcm bley jd..tnda2 akhir zaman la kta kan..huhu..
renung2 kan dan slamat beramal..
sekian wassalam..

1 komen:

islamic khalifah said...

cter yg simple tp banyak manfaat..huhu
ana bkn nya pa, dh la x bnyak idea, xpndai mgarang plak tue..phm2 je la(~_~)