13 December 2010

.:: LaSaGna SpeCiaL ::.

... بسم الله الرحمن الرحيم ...

salam alaik..
haa..!
laman dah bersih...boleh la kita meng update...
hehe..
spanjang pninggalan laman nie, penulis sedang bercuti..
waktu cuti pun, bukan nya tak online..
online....
tpi cuma malas nk update..besa la..
mo0d cuti lain2..hek3..
kawan2 nak taw apa yg penulis buat masa cuti??
jeng jeng jeng..!~~~

.:: LASAGNA SPECIAL ::.

Bahan2

1 bungkus (225 gm) Kulit Lasagna kering

1 s/b marjerin/mentega
½ s/k garam Air secukupnya , untuk merebus
125 gm mozarella cheese ~ diparut halus



Bahan2 Sos Daging


2 s/b marjerin/mentega 2 biji Bawang Putih, cincang halus
1 biji Bawang Bombay, cincang halus
500 gm ayam cincang 250 gm Tomato, kupas, parut (penulis guna 3 biji ~ just potong2 & terus blend dlm blender basah tanpa air.. tak parut pun) 300 gm Sos Tomato dlm botol 100 cc Air (pnulis guna setengah cawan)
3 blok kiub maggi ayam

1 s/k Oregano serbuk (penulis tak letak pun)
½ s/k Garam,
½ s/b Gula pasir
Bahan2 Sos Putih
50 gm marjerin/mentega (tak timbang pun.. bubuh dlm 3 sudu besar)
50 gm Tepung gandum ~ bancuh jadikan pes likat dengan sedikit air (dalam 3 sudu besar jugak)400 cc Susu Cair Evaporated (pnulis guna 1 tin susu cair)
100 cc Air (pnulis guna 100 ml, dalam setengah cawan)
125 gm Keju Cheddar parut
1 blok kiub maggi ayam
¼ s/k serbuk lada putih
¼ s/k serbuk buah pala ( tak letak pun)

Cara Menyediakan Kulit Lasagna

1. Panaskan air hingga mendidih, tambahkan marjerin dan garam.
Masukkan kulit lasagna satu persatu ke dalam air mendidih dan masak hingga kulit lasagna lembut. (Jgn terlalu lembut sgt.. nanti terkoyak)
Toskan dan masukkan dlm sebesen air biasa.


Cara Masak Sos Daging

1. Panaskan marjerin, tumis bawang putih dan bawang bombay hingga harum dan layu. Masukkan daging ayam cincang, kacau rata hingga daging ayam berubah warna & masak.

2. Tambahkan tomato parut (tomato blend) dan sos tomato dan air. Bubuh kiub pati ayam MAGGI, oregano serbuk, garam dan gula pasir. Masak hingga mendidih & sos agak kering.



Cara Masak Sos Putih

1. Panaskan marjerin, masukkan pes tepong gandum & kacau rata.
Tuang susu cair dan air sedikit demi sedikit sambil dikacau rata.
Tambahkan keju parut, kiub pati ayam MAGGI,
serbok lada putih & serbok pala.

2. Masak hingga mendidih dan mengental.




Penyediaan Terakhir

1. Sapu loyang atau caserole empat segi dengan marjerin di sekeliling,

2. Ratakan sos putih, tindankan sos merah dan ratakan, kemudian tindankan dgn kepingan lasagna.

3. Ulangi proses sama spt tadi diakhiri dengan susunan sos putih.



4. Taburkan cheese parut atasnya.

5. Bakar dengan suhu oven 180°C (atas bwh) hingga kuning kecoklatan (± 40 minit). (suhu bergantung oven masing2)

6. Angkat. Sajikan panas.



tadaa...!!!
dah siap... ^__^


ini bentuk lasagna yg sy buat...
bentuknya bulat sebab sy guna loyang yg bulat..


nampak macam pizza dh..haha

salah sorang model di syarikat kami..
hehe


p/s : slamat mencuba....^__^

2 komen:

Anonymous said...

hahaha...wah3!!!!~~~cm besh ja lasagna 2..n the most important part is ur model..hak3..cm knai ja an??haha..;p

♥ aLLaH is tHe One ♥ said...

mmg besh..!!!~
haha
model tu syarikat kami import dari taman bahagia...mmg sntiasa bahagia laa...
lalalala...~~~
model kami mmg femes...
kat araustralia pun dia femes..haha
^__^