27 June 2010

.:: SeJeNak TeRfiKiR ::.

seringkali hati nie tertnya, otak ligat berfikir...persoalan yg bertalu2 menjengah kotak fikiran ana..
tambahan plak bila mlihat "golongan2 mereka dgn urusan mereka"...
tak takut mati ka?? tak takut Allah ka?? amalan dh banyak kot....
kluarga mreka bgaimana?? mereka tak syg kluarga kah?? *bnyak betul persoalan yg menjengah*

terdetik di hati utk bertanya kan soalan ini kepada mereka2...tapi alhmdulillah, ana sedar siapa ana...layak kah ana nak menilai orang lain?? layak kah ana nak menghukum mereka yg menjadi sebegitu?? mereka juga manusia, ada akal, ada hati, ada perasaan, ada nafsu, sama macam ana....
tak boleh la ana nk mnyalahkan mereka sratus pratus..

persoalan sebegini kadang2 trjawab oleh ana sndiri..mngkin andaian baik ana terhadap mereka..

"ayah dan mak dah tak nak tengok muka saya lagi. mereka malu atas perbuatan saya. kekasih saya lari meninggalkan saya dan anak yang saya kandungkan. mak tak nak mengaku saya ni anak dia. saya dah tak suci, saya dah tak ada apa-apa.."

ada juga yg menjawab :

"kerana ini sudah ditakdirkan Allah"

kenapa kita perlu salahkan takdir??
sedangkan kita boleh mngubah dan mengatur cara hidup kita sndiri..
aduhai bangsa ku....mengapa kita perlu salahkan takdir Allah..Allah juga telah berfirman bahawa 'tidak akan mengubah nasib seseorang melainkan dengan tangan mereka sendiri'..

Allah dah atur jalan yang terbaik buat hamba2 nya..terpulang kpd mereka untuk memilih jalan mereka sndiri..
Mengapa masih memilih untuk menjadi jahat sedang jalan untuk menjadi baik itu adalah lebih senang daripada menjadi jahat!.

Mengapa berputus asa dari rahmat Allah, sedangkan ketika 1 pintu rahmat Allah telah tertutup untuk kita, maka akan dibukakan untuk kita 99 pintu yang lain.

Subhanallah, begitu sekali sayang Allah pada kita. Begitu sekali baiknya Allah pada kita, tapi mengapa kita jadikan Allah murka atas segala perbuatan kita? dan kita berkata,

"aku dah jadi jahat, mana mungkin Allah akan menerima aku sebagai hambaNya".

Wahai saudaraku sekalian, ayuh, bersangka baiklah dengan Allah. Sebagaimana kita gembira bertemu dengan kekasih hati, malah Allah lebih gembira daripada itu.

Sebagaimana kita menyayangi kekasih hati sepenuh jiwa, namun sayangnya Allah lebih daripada itu, betapa luasnya nikmat pemberian Allah, tapi sayang hanya kita sahaja yang tidak tahu untuk menghargai pemberiannnya.

Banggalah menjadi hamba Allah, tanamkanlah rasa cinta pada Allah dalam diri kita, kerana cinta Allah pada hambaNya sangat tidak ternilai.

Demi cinta Allah pada hambaNya, Allah telah berfirman,

" dan Dialah Tuhan yang menerima taubat daripada hamba-hambaNya yang bertaubat, serta memaafkan kejahatan-kejahatan yang telah mereka lakukan dan Dia mengetahui apa yang kamu kerjakan", surah an-nisa (4:16).


p/s : renungan n tazkirah buat diri ana dan pmbaca2 yg lain..

0 komen: