07 February 2014

Nak SUSAH untuk SENANG..!

♥ Abah Mama ♥ Ayah Mak ♥ Mumy Dady ♥ Papa Mama ♥ Ayah Ibu ♥ Bapak Mak ♥ Abi Ummi ♥ Walid Ummi .........♥

anda sayang mereka...???
kalau Sayang, jom kita sama2 BUKTIKAN...!!
★ Jaga Solat 5 waktu
★ Pelihara Aurat
★ Hormati Mereka
★ Tunaikan yg Wajib..

kalau yg 4 benda ni pun kita tak boleh nk laksanakan Jangan Mengaku yg kita Sayang Mereka...!

Wahai Sahabat...
Neraka itu MUDAH untuk mereka yg ingin berSENANG di Dunia (LALAI)...
LALAI dengan kesenangan..
LALAI dengan hiburan..
LALAI dan memandang remeh dengan Ibadat..

tapi...

Syurga itu juga MUDAH untuk mereka yg berSUSAH di Dunia (JIHAD)...
JIHAD menjaga hawa NAFSU...
JIHAD melawan perasaan MALAS...
JIHAD berSABAR dengan buah mulut orang sekeliling..

mana pilihan kita??
Senang (dunia) + Susah (akhirat) = NERAKA
Susah (dunia) + Senang (akhirat) = SYURGA
mana yg kita akan kekal..??

masing2 yg tentukan hala tuju masing2...
hidup mmg bermasyarakat...bersosial...ada kawan2...ada saudara mara...

tapi bila kita 'kembali' nanti, adakah mereka disekeliling kita..??
amalan apa yg kita akan bawa??
Allah...~
kawan2 dah tak boleh tolong...
saudara mara dah tak boleh tolong,..
mak ayah dah tak boleh tolong....
boyprend dah tak boleh tolong...
girlprend dah tak boleh tolong...
hanya KITA & AMALAN kita...

apa yg kita nk JAWAB bila di soal Mungkar & Nakir dalam kubur..???

★ Siapa tuhan kamu???
- alhamdulillah kalau kita bole jawab sbb hidup kita yg sekarang ini sentiasa ingat Tuhan...~
- kalau SOLAT tak cukup?? Yakin kita bole jawab..???

PIIIAAAAAAPPPPPP....!!! Nahhhh...~ ini balasan nya... dipukul bertalu-talu...

★ Bagaimana Solat mu ketika hidup..???
- alhamdulillah kalau kita boleh jawab...solat 5 waktu tak tinggal...
walaupun kadang2 ter'miss' boleh Qada...
- tapi kalau sengaja tinggal..???

PIIIAAAAAAPPPPP...!!!! Nahhh...~ kena lagi....~


banyak lagi soalan2 yg belum tentu kita boleh jawab...


ya, memang semua manusia tak sempurna..
kadang-kadang kita rasa diri kita cukup bagus...
kita pandang masa silam orang lain macam dia tu dah tentu-tentu ahli Neraka..
kira rasa macam diri kita ni confirm-confirm masuk syurga..
hakikat nya??
kita sendiri belum tentu ada masa depan...
kita sendiri belum tahu pengakhiran hidup kita bagaimana...

jangan pernah berputus asa untuk berubah...
jangan pernah mengalah...
jangan merasakan aku memang dilahirkan macam ni..
dah tak boleh berubah...
apa orang akan cakap kalau tiba-tiba aku dah nmpak macam 'ustazah'...
apa org akan cakap kalau tiba-tiba aku dah nmpak mcm pak 'ustaz'...
nnt kawan-kawan lari...kawan2 cakap yg kita ni buang tebiat...

abai kan apa orang kata...
masing2 ada mulut..dah penat nanti diam la mereka...
"pandai nya kau cakap, kau xpernah rasa.."
memang tak pernah rasa tp cuba kita letakkan pandangan Allah tu lebih utama dari pandangan manusia...
nak berubah tu tak susah kalau hati betul2 mahukan perubahan...

belum terlambat untuk kita sama-sama berubah..
ISLAM itu Indah sebenarnya...~





Ya Allah....Mampukah aku...~ T_T
Selamat kan aku, Ibu bapa ku, sahabat2 ku, seluruh muslimin & muslimat dari Azab Kubur....selamatkan kami dari Azab Neraka Mu yg AMAT Pedih....~
Matikan lah kami dalam HUSNUL KHAAAAATIMAAAHHH...~
-AKU INGIN SYAHID DI SISI MU YA RABBBB-

amin Ya Rabbal 'alamin...~

0 komen: