09 March 2010

**aNda beRsYuKuR ??**



السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

m0od bloging dh datang......tiba2 jer tpikir nk mngarang sesuatu..
banyak persoalan yang sering timbul dalam fikiran ana...apakah..?

hurm, pernah tak sahabat2 terpikir kenapa dan mengapa Allah nk mnguji kita..?
tentu sahabat2 akan mnjawab pernah dan jwapannya Allah nk mnguji tahap keimanan hambaNya..ana pun akan jwb mcm tue apabila ditanya..

tapi bila di fikirkan lagi, kenapa ada diantara hamba Nya yang seringkali di uji dengan keperitan dan tidak pernah merasa kesenangan dan ada juga yang sentiasa diberi kesenangan hingga lupa dengan pemberi nikmat tersebut...adakah Allah tidak Adil..?
TIDAK...!

ana ada terbaca kisah seorang gadis yang ingin murtad..dia minta pandangan Mastika *majalah* sama ada dia nk murtad atau tidak...dia mendengar cerita dari kakak nya yg mnyatakan bahawa kawannya telah murtad dan hidup aman dalam agama nya yg baru (kristian)..*na'uzubillah
gadis ini sentiasa hidup dalam keperitan sejak kecil..mempunyai seorang bapa yg panas baran dan dia sering menjadi mangsa..abangnya pula seorang yang kejam dengan menjadikan adiknya tempat memuaskan nafsu ..hingga lah sekarang, hidupnya dirundung keperitan..
hari demi hari dia memikirkan tentang apa yang dicerikan oleh kakaknya..tapi dia bersabar..
akhirnya dia terfikir untuk murtad...dia menyatakan Allah itu tak Adil..sering menjadikan hidup nya dalam kesusahan..
apakah yang anda dapat klasifikasikan dari kisah nie..?

ada juga realiti kehidupan yang ana lalui sendiri..apa yang anda akan lakukan jika ada di antara kenalan anda yang sentiasa senang..sentiasa mendapat segala nikmat dunia..tidak pernah susah..
seronok dgn nikmat yang diberi hingga lalai untuk bersyukur..lalai untuk mendirikan solat..

nk menasihati..? bagaimana agaknya cara yang berhikmah untuk menegur..?


Ya Allah, sesungguhNya hambaMu ini insan yang hina..sering menjadikan ujian dari Mu adalah beban kepada kami..walaupun ujian2 itu adalah bukti kasih sayangMu..ujian2 itu adalah bukti Engkau Maha Agung ingat pada hamba yang hina ini..
seringkali hamba ini lupa untuk bersyukur dengan nikmat pemberian Mu..
Allah kekasih yang Agung, kekasih yang terlalu setia, suka memberi tetapi tidak memerlukan pembalasan..kuat kan iman hambaMu ini..berikan kekuatan untuk terus berada di jalan Mu Ya Allah..Ya Rabbal a'lamin...

0 komen: